Warning: include(lewa-reklama.inc) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/wbrzyski/zamosconline.pl/public_html/img/text.php on line 409
Warning: include(lewa-reklama.inc) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/wbrzyski/zamosconline.pl/public_html/img/text.php on line 409
Warning: include() [function.include]: Failed opening 'lewa-reklama.inc' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php53/usr/share/pear:/opt/alt/php53/usr/share/php') in /home/klient.dhosting.pl/wbrzyski/zamosconline.pl/public_html/img/text.php on line 409
|
Muzykalia w "Perle Renesansu"Muzyka towarzyszyła Zamościowi od zarania. Kapela zacnych muzyków rezydowała na dworze Jana Zamoyskiego. Do szlachetnych tradycji muzykowania w "Perle Renesansu" nawiązuje XI Festiwal Muzyka Renesansu. Tegoroczna edycja odbyła się (26.10.) w ramach I Zamojskich Muzykalii 2008.
Dzięki gościnności dyrektora Andrzeja Urbańskiego, wymarzonym miejscem dla kameralnej imprezy stała się sala koncertowa Muzeum Zamojskiego w Zamościu. Fakt, że być może, że w tym zabytkowym wnętrzu, ze stropem oryginalnym z 1673 roku słuchano tej samej muzyki robił na melomanach ogromne wrażenie.
XI Festiwal Muzyka Renesansu otworzyła pomysłodawczyni imprezy i założycielka Zespołu Cantilena Camerata Katarzyna Bubella zapraszając wszystkich na ucztę duchową.
Publiczności jako pierwszy zaprezentował się Zespół Muzyki Dawnej Capella all'Antico prowadzony przez Krzysztofa Obsta, jeden z najlepszych Zespołów tego typu w Polsce, obchodzący w tym roku Jubileusz 25-lecia działalności artystycznej. Po raz kolejny przekonaliśmy się o znamienitym poziomie umiejętności młodych wykonawczyń. W repertuarze - muzyka włoska okresu "trecento", zwanego w muzyce okresem ars nova.
Zespół Muzyki Dawnej wystąpił w składzie: Ewa Kalinowska - mandora, Aleksandra Zwolan - bas-fidel, Paulina Lupa - fidel, Marta Kusiak - flety proste i Małgorzata Neścior - instrumenty perkusyjne. Imponująco wykonał utwory z XIV wieku, m.in. włoskie tańce: Estampida IV, Saltarella, Su la rivera. Swój występ zakończył Kancionałem staniąteckim anonimowego autora z XVI w.
Dawne pieśni tworzyły klimat epoki. Historyczne kostiumy, w których występują dziewczęta, dawne instrumenty i oryginalna muzyka pozwalały przenieść się w czasie, na dwór ordynatów Zamoyskich. Capella all' Antico otrzymała gorące brawa za wykonanie, za niezwykłe dźwięki i stylowy image.
Kolejnym punktem programu był występ lubianego i znanego Zamojskiego Zespołu Wokalnego Cantilena Camerata w składzie: Kinga Kot i Małgorzata Koczułap - sopran, Urszula Jarocka i Katarzyna Bubella - alt, Wiesław Jarocki - tenor oraz Piotr Koczułap i Tomasz Kowalewski - bas.
Śpiewacy - pasjonaci pod kierunkiem Katarzyny Bubelli wykonali sześć madrygałów renesansowych - utwór z I poł. XVI w. Mikołaja z Krakowa "Aleć nade mną Wenus" i Johna Benneta "Weep, o mine eyes". Niezwykle radośnie brzmiał "Since Robin Hood" Thomasa Weelkesa. Słuchaczom podobała się także "La Sirena" G. Gastobaldiego, "So ben mi ch'a bon tempo" Orazio Vecchiego. Uroczo i uroczyście wyśpiewano Orlando di Lasso "Matona mia cara".
Na potrzeby występu kolejnych artystów zainstalowano klawesyn. Z repertuarem barokowym wystąpili Leszek Firek - skrzypce barokowe i Andrzej Zawisza - klawesyn. Usłyszeliśmy wysublimowane utwory: "Sonatę Prima a Sopran Solo" Dario Castello - utwór z przełomu renesansu i baroku, czyli z okresu kiedy przy Rynku Wielki m w Zamościu powstają kamieniczki, zwane renesansowymi.
Kolejny utwór to muzyczny obrazek, czyli Sonata I "Zwiastowanie NMP" z cyklu 16 Sonat Różańcowych. Każda sonata skomponowana inaczej, każda bardzo ładna.
- Jestem bardzo rad, że Festiwal przyjął nazwę "Muzykalia" co oznacza "Święto Muzyki" - określenie ze starodruków - powiedział Leszek Firek, strojąc swoje zabytkowe skrzypce, których jelitowe struny szybko chłonęły wilgoć. Trzecia kompozycja to "Folla" op. V nr 12 Arcangelo Corelli.
Genialni muzycy zagrali również utwory: Joanna Sebastiana Bacha - Preludium, Fuga i Allegro Es-dur, zwiastujący epokę klasycyzmu, czyli sonatową budowę utworu, skomponowany na tajemniczy instrument o nazwie lutnia klawesyn. Z uwagi na delikatność instrumentu, żaden z nich nie zachował się do naszych czasów.
Usłyszeliśmy także Carla Philippa Emanuela Bacha - Sonatę g-moll. Utwór prezentuje styl "burzy i naporów". Trudne i wymagające kompozycje wykonane zostały wirtuozersko.
Przez trzy wielkie epoki muzyczne, od średniowiecza, poprzez renesans, barok przeprowadzili nas muzycy do schyłku baroku, czyli klasycyzmu. Można z tego przygotować trzydniowy festiwal - powiedział Leszek Firek.
Sonata Carla F.E. Bacha pokazała urok muzyki dawnej, wielkość kompozytora i muzyków. Prawdziwą niespodziankę zgotowano publiczności na zakończenie kameralnego koncertu. Stał się nią utwór renesansowy francuski "na wesoło" - wykonany wspólnie przez wszystkich wykonawców - Zespół Muzyki Dawnej "Capella all Antico", Zespół "Cantilena Camerata" oraz muzyków/barokistów - Leszka Firka i Andrzeja Zawiszę. To swoistego rodzaju jam session. Wszyscy doskonale znali utwór, lecz wspólne wykonanie było premierowe. Publiczność doceniła walory wykonania, bo tak grają i śpiewają tylko najlepsi.
Do takich muzyków należy Andrzej Zawisza - po mieczu - kuzyn ś.p. ks. dziekana Franciszka Zawiszy, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, ze studiami podyplomowymi w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej, współpracujący z wieloma zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą, koncertujący w całym świecie.
Wraz z zespołem "Consortium lagellonicum" oraz prof. Elżbietą Stefańską wziął udział w nagraniu płyty "Koncert klawesynowe J.S. Bacha", wydanej przez firmę DUX, a w 1998 r. nominowanej do nagrody Fryderyka.
Doskonałością wykształcenia i warsztatu dorównuje swojemu koledze Leszek Firek. Ma za sobą studia skrzypcowe na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie doc. Stefana Czermaka, studia podyplomowe o specjalności skrzypce barokowe w Akademii Muzycznej w Krakowie i trzyletnie studia w Drezdeńskiej Akademii Muzycznej. Koncertował z czołowymi polskimi i zagranicznymi zespołami muzyki dawnej. Dużym uznaniem cieszą się dwie płyty z muzyką skrzypcową siedemnastego wieku wydane przez amerykańską firmę Magnatune. Za kilkanaście nagranych płyt otrzymał szereg prestiżowych nagród. Niejednokrotnie swoje recitale skrzypcowe łączy z wystawą prac plastycznych.
* * *
Tyle było renesansu i baroku tego wieczoru, że można było doświadczyć wrażenia, że siedemnastowieczne zamojskie kamieniczki także zasłuchały się w niezwykłe dźwięki płynące z wnętrza Muzeum Zamojskiego.
autor / źródło: Teresa Madej fot. Wojciech Czerwieniec dodano: 2008-10-31 przeczytano: 17392 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
Warning: include(prawa-gl.inc) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/wbrzyski/zamosconline.pl/public_html/img/text.php on line 756
Warning: include(prawa-gl.inc) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/wbrzyski/zamosconline.pl/public_html/img/text.php on line 756
Warning: include() [function.include]: Failed opening 'prawa-gl.inc' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php53/usr/share/pear:/opt/alt/php53/usr/share/php') in /home/klient.dhosting.pl/wbrzyski/zamosconline.pl/public_html/img/text.php on line 756
|
- - - - POLECAMY - - - -
|