|
"Per Artem ad Astra" - warsztaty muzyki barokowejDobry klimat Krasnobrodu słynie szeroko w Polsce i poza nią. Również w dziedzinie kultury jest to miasto przyjazne, inspirujące i obfitujące w ciekawe przedsięwzięcia.
Warsztaty Muzyki Barokowej odbywają się od siedemnastu lat, od ośmiu są nieodłącznym składnikiem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej "Per Artem ad Astra". Adresowane są szczególnie do młodych muzyków, uczniów i absolwentów szkół muzycznych, zainteresowanych zespołowym muzykowaniem w zakresie repertuaru muzyki instrumentalnej siedemnastego i osiemnastego wieku. Warsztaty stanowią pomost dla tych spośród młodych artystów, którzy zetknęli się już z zagadnieniami stylowego wykonawstwa muzyki dawnej na instrumentach historycznych i chcieliby je zgłębiać w przyszłości. Uczestnictwo nie jest jednak uzależnione od posiadania dawnych instrumentów. W ramach zajęć odbywają się próby orkiestry festiwalowej i zespołów kameralnych, a także indywidualne lekcje gry na skrzypcach barokowych, wykłady o tematyce interpretacji muzyki dawnej, udział w imprezach festiwalowych. Uczestnicy przyjeżdżają z własnymi instrumentami - nie tylko dawnymi choć te są mile widziane. W przyszłych edycjach Warsztatów planowane jest rozszerzenie specjalności o kursy: wiolonczelowy, fletowy i klawesynowy. Na zakończenie uczestnicy biorą udział w koncercie finałowym festiwalu "Per Artem ad Astra" wraz z laureatami odbywającego się równolegle Ogólnopolskiego Konkursu Organowego i uczestnikami kursów organowych.
W tym roku po raz czwarty Warsztaty Muzyki Barokowej prowadzi Leszek Firek, specjalista w grze na skrzypcach barokowych, pedagog, szef zespołów Altri Stromenti i Concerto Antemurale, absolwent Akademii Muzycznych we Wrocławiu, Krakowie i Dreźnie, wieloletni uczestnik koncertów i bardzo wielu nagrań renomowanych zespołów muzyki dawnej w Polsce i za granicą.
Tematem przewodnim tegorocznych Warsztatów jest MUZYKA BAROKOWA JEZUITÓW W AMERYCE POŁUDNIOWEJ. Była ona jednym z najważniejszych (obok architektury) narzędzi ewangelizacji mieszkańców świeżo odkrytego Nowego Świata. Okazywali się oni być ludźmi wrażliwymi i podatnymi na olśniewający urok chrześcijańskiej sztuki w wydaniu europejskiego baroku kontreformacyjnego. W tym dziele cywilizowania Indian przodował zakon Jezuitów zakładając tzw. reducciones, czyli stacje misyjne. Wykonywano w nich kompozycje liturgiczne i paraliturgiczne, przywiezione z Europy n.p. kompozytorów włoskich czy hiszpańskich, nierzadko miejscowych w językach lokalnych np. Chiquito, z wpływami rodzimego folkloru i z użyciem lokalnych instrumentów perkusyjnych. Na szczęście podczas renowacji starych kościołów w Boliwii i Paragwaju odkryto w rękopisach bardzo dużo muzyki, która dziś wzbudza ogromne zainteresowanie przede wszystkim bogactwem pomysłów rytmicznych i oryginalnością. Podejmowane są próby odtwarzania jej z pomocą historycznych instrumentów; nagrano wiele płyt.
Tym tematem zajmują się uczestnicy tegorocznych Warszatów Muzyki Barokowej, przygotowując program z utworami anonimowych kompozytorów latynoamerykańskich oraz Ignazio Balbiego.
Koncert, który odbędzie się w sobotę 23.08 o godz. 19.00 w Sanktuarium NMB w Krasnobrodzie, uświetni udział solistki fagocistki Katarzyny Zdybel, która z akompaniamentem orkiestry festiwalowej wykona Concerto g-moll Antonio Vivaldiego RV 495.autor / źródło: LF dodano: 2014-08-23 przeczytano: 6833 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|