www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w czwartek, 2 maja 2024, w 123 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Zygmunta, Anastazego, Witomira, Anatola, Longina.
Majowe przysłowia: Gdy w maju plucha, w czerwcu posucha. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home > Zapowiedź


- - - - POLECAMY - - - -




Koncerty ku czci św. Cecylii - 11. Triduum Caecilianum

Zakończyła się tegoroczna, jedenasta już edycja, festiwalu Triduum Caecilianum, czyli cyklu koncertów muzyki sakralnej ku czci św. Cecylii.

Celem festiwalu jest promocja i rozpowszechnianie wysokiej kultury muzycznej szczególnie w zakresie muzyki chóralnej, instrumentalnej w tym muzyki organowej i symfoniczno-oratoryjnej. Jak zauważa Alicja Saturska, prezes Stowarzyszenie na rzecz Chóru "REZONANS" w Zamościu (organizator Triduum Caecilianum) - festiwal pozwala słuchaczom obcować ze wspaniałą, wielowiekową tradycją i znakomitym wykonawstwem. Daje tym samym możliwość zgłębiania literatury muzycznej, spełniając także rolę kulturotwórczą i wychowawczą. Od pierwszej edycji , celem Triduum Caecilianum jest także zbliżenie kultur Wschodu i Zachodu poprzez propagowanie muzyki sakralnej różnych wyznań.



O tegorocznej edycji Triduum Caecilianum, repertuarze i wykonawcach, rozmawiamy z Alicją Saturską.

- Czy wybierając wykonawców tegorocznego Triduum Caecilianum kierowała się pani jakimś kluczem? Dlaczego wystąpili akurat ci wykonawcy a nie inni?

- Kluczem doboru wykonawców była muzyczna myśl prowadząca przez różne epoki stylistyczne i religijne. Staramy się zapraszać bardzo dobrych artystów krajowych i zagranicznych, ale również zapraszamy zamojskich artystów. Jesteśmy dumni, że w Zamościu są znakomici muzycy- kameraliści, muzycy orkiestrowi, muzycy- pedagodzy. Jest najstarsza w kraju Orkiestra Symfoniczna im. K. Namysłowskiego. W Lublinie są znakomite chóry akademickie, we Lwowie jest znakomity chór Dudaryk. W Lublinie jest jedyny w Polsce Męski Zespół Wokalny KAIROS pod dyr. Borysa Somerschafa, który w swoim repertuarze jednocześnie prezentuje piękne śpiewy cerkiewne oraz fragmenty liturgii ormiańskiej, gruzińskiej i greckiej oraz żydowskiej. Założenia repertuarowe odznaczały się bardzo wysoką poprzeczką jeśli chodzi o stopień trudności, stąd dobór artystów -wykonawców.

- Czy udało się pozyskać wszystkich wykonawców jakich sobie zaplanowaliście?



- Nie zakładaliśmy w naszym przedsięwzięciu udziału artystów z Ukrainy ze względu na szczupły budżet, ale stało się inaczej. Jeden z zaproszonych chórów z ważnych przyczyn nie mógł wziąć udziału w naszym przedsięwzięciu. Zapadła szybka decyzja organizatorów i pozytywna odpowiedź kierownictwa chóru Dudaryk ze Lwowa.

- Czym kierowała się pani wybierając repertuar tegorocznych koncertów?

- Dobierając repertuar na XI Triduum Caecilianum leżało mi na sercu wyjście naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy. Dodać trzeba iż nasi melomani mają wyrobiony gust i smak. Każda kończąca się edycja stawia ambitniejsze oczekiwania na przyszłość, co też nie jest łatwą sprawą dla organizatorów pod każdym względem. Jest to ogromne przedsięwzięcie zarówno logistyczne, merytoryczne jak i finansowe, ale cieszy fakt, że organizacja tego typu festiwalu podkreśla, jaki wpływ ma kultura na każdy aspekt naszego życia codziennego -od edukacji i wyrażania siebie do dialogu społecznego i rozwoju zawodowego.

- Pierwszego dnia Triduum wysłuchaliśmy koncertu zatytułowanego "W kręgu muzyki barokowej", w wykonaniu zamojskich muzyków. Dlaczego akurat odwołanie do baroku?



- Epokę baroku postrzega się dziś jako czas pięknego i artystycznie owocnego okresu. Stąd pierwszy koncert krył zasadniczy, charakterystyczny rys epoki, który pozwala na wskazanie głównych tendencji i dążeń twórców. Jednym z największych dokonań epoki baroku było wykształcenie nowych form i gatunków muzycznych zarówno wokalno- instrumentalnych jak opera, oratorium, kantata, pasja oraz czysto instrumentalnych form cyklicznych i solowych. Zamojscy Kameraliści w składzie Bartosz Senczak (skrzypce), Janusz Puławski (obój) i Jerzy Lisak (fagot), zaprezentowali sonaty triowe G. Ph. Telemanna, G.Fr. Haendla i A. Besozziego. W arii Almireny z II aktu opery" Rinaldo" G. Fr. Haendla - Lascia ch'io pianga, pięknie zaprezentowała się zamojskim słuchaczom Ewa Plechawska (sopran). Do ulubionych form i gatunków solowej muzyki instrumentalnej baroku należały utwory wykonywane na organach. Podczas koncertu zabrzmiała Passacaglia d-moll BWV 161 D. Buxtehude w wykonaniu Tomasza Bębenka. Koncert zakończył chorał organowy "Liebster Jesu Wir Sind Hiere" J. S. Bacha, który pozostawał w kręgu muzyki barokowej komponując dzieła o ponadczasowej wartości. Treść muzyczna w wykonaniu zamojskich muzyków stworzyła klimat artystycznych uniesień.

- Drugi koncert nosił tytuł "Muzyka Świata" i tematycznie wkomponowywał się w historię Zamościa, miasta wielokulturowego i wielowyznaniowego...



- Jan Zamoyski, kanclerz i hetman, wybitny mąż stanu, humanista o rozległych horyzontach umysłowych, mecenas nauki, sztuki i literatury dbał o to, by Zamość otrzymał rangę ośrodka naukowego i kulturalnego. Specyficznej atmosfery przydawali miastu życzliwie przyjęci Ormianie, Grecy, Żydzi, którzy mieli tu własne gminy, dzielnice i świątynie, a także Szkoci, Włosi, Holendrzy, Węgrzy czy Turcy i Persowie, tworząc barwną zbiorowość kulturową i wyznaniową. Stąd też myślą przewodnią koncertu "Muzyka Świata" była religijna muzyka europejska, muzyka prawosławna, muzyka gruzińska, ormiańska i hebrajska.

- W ostatnim koncercie XI Triduum Caecilianum, w dniu w którym Kościół wspomina św. Cecylię, byliśmy świadkami dzieła ogromnego formatu...



- Było to zamojskie prawykonanie Wielkiej Mszy c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu solistów Doroty Szczepańskiej (sopran), Elżbiety Wróblewskiej (mezzosopran), Krzysztofa Szmyta (tenor) i Czesława Gałki (bas), połączonych chórów Akademickiego Chóru Politechniki Lubelskiej pod dyr. Elżbiety Krzemińskiej i Chóru Kameralnego Dudaryk pod dyr. Mikołaja Kacała oraz Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Tadeusza Wicherka.

U genezy powstania Wielkiej Mszy c- moll leży ślubowanie, jakie Mozart złożył swej narzeczonej Konstancji. Wielka Msza c-moll to owoc twórczej syntezy własnego stylu i własnych dokonań W.A. Mozarta z wielką tradycja europejskiej muzyki sakralnej. Wielka msza c-moll to zarówno podsumowanie epoki klasycyzmu, w której muzyka religijna zupełnie się zsekularyzowała, jak i przeobrażenie jej języka ponownie w stronę sfery sacrum. Poszczególne ogniwa utworu przenika ten sam duch wzniosłej pobożności, którego jedynym celem jest jak najlepsze oddanie sensu liturgicznego tekstu. Kiedy słowa mszy mówią o radości, Mozart wyraża tę radość różnymi środkami. Kiedy są błagalną modlitwą nigdy nie ocierają się w muzyce o najmniejszy nawet odcień wesołości. Kiedy mówią o Baranku Bożym, który gładzi grzechy świata, w potężnych akordach przywołują dźwiękową wizję Golgoty. Kiedy opowiadają o wcieleniu Boga w ciało człowieka, czynią to w lirycznej arii, której dźwięki kojarzą się z obrazem muzykujących pasterzy przy Chrystusowym żłóbku. Starotestamentowa wizja Boga sprawiedliwego spotyka się tu z nowotestamentową wizją Boga miłosiernego. Dzieło przepiękne, szalenie trudne, stawiające przed solistami, ośmiogłosowym chórem mieszanym i orkiestrą ogromne wymagania, ale z całą odpowiedzialnością należy podkreślić, że artyści sprostali ambitnemu zadaniu znakomicie. Dla słuchaczy w Katedrze Zamojskiej i przy odbiornikach Katolickiego Radia Zamość (koncert był na żywo transmitowany na antenie radia - przyp. red.) takie doświadczenie muzyki było na pewno przeżyciem wyjątkowym.



- Czy podczas tegorocznego Triduum były jakieś niespodzianki, czy coś panią zaskoczyło?

- W moim odczuciu niespodziankami podczas koncertów była piękna frekwencja słuchaczy, piękny odbiór, owacje dla wykonawców.

- Ale były też chyba przykre wydarzenia...

- Tak. Przykre wydarzenie, którego na pewno nikt się nie spodziewał to takie, że podczas próby olbrzymiego aparatu wykonawczego w katedrze została skradziona torebka z dokumentami jednej z chórzystek. Przykra sprawa, zgłoszenie na policję, chórzystka niestety nie zdążyła wrócić z policji na czas i nie mogła zaśpiewać w koncercie, do którego tak odpowiedzialnie się przygotowywała. No cóż, zdarzają się różne rzeczy. Z pewnością nie spodziewałam się, że tak życzliwie słuchacze odpowiedzą na prośbę organizatorów, za co z serca dziękujemy. To właśnie kultura świadczy o naszej tożsamości. To kultura jest wyrazem wnętrza człowieka. Zatem dbajmy o winnice kultury polskiej i europejskiej poprzez propagowanie muzyki w duchu ekumenicznym.

- Reakcje publiczności świadczyły o dobrym przyjęciu artystów i programu przez nich wykonanego. A jak pani ocenia tegoroczne Triduum?



- Uważam je za bardzo udane, wyjątkowe i niepowtarzalne, choćby zważywszy na repertuar i aparat wykonawczy. Zresztą każda edycja jest inna, na bardzo wysokim poziomie, barwna i interesująca.

Zamość onLine był patronem medialnym XI Triduum Caecilianum


autor / źródło: red.
dodano: 2014-11-28 przeczytano: 11635 razy.



Zobacz podobne:
     12. Triduum Caecilianum: Muzyka drogą do pokoju / 2015-11-25
     12. Triduum Caecilianum - trzy dni z muzyką ku czci patronki muzyki / 2015-11-09
     Oratorium "SANCTUS" Włodzimierza Korcza w Katedrze Zamojskiej / 2015-11-09
     Bończyk, Majewska, Osińska, Korcz, Wilk, Wodecki i Wójcicki w Oratorium "Święty" / 2015-11-08
     11. Triduum Caecilianum - program / 2014-11-12
     Wkrótce 11. TRIDUUM CAECILIANUM / 2014-10-25
     X Triduum Caecilianum: Mistrzowska IX Symfonia Beethovena / 2013-11-26
     X Triduum Caecilianum: "Aprite le porte a Cristo" / 2013-11-25
     Ewa Uryga: śpiewam o życiu / 2013-11-24
     X Triduum Caecilianum: Życie, jesteś chwilą / 2013-11-22
     Ewa Uryga zaśpiewa w Zamościu ku czci św. Cecylii / 2013-10-21
     Triduum Caecilianum: Odkrycia muzyki staropolskiej / 2012-11-25
     IX Triduum Caecilianum: "Pieśń ujdzie cało" / 2012-11-25
     IX Triduum Caecilianum z "Mszą góralską" / 2012-11-25
     Trzy dni z muzyką sakralną, 9. Triduum Caecilianum / 2012-11-23
     Ku czci św. Cecylii - rozmowa z Alicją Saturską / 2012-11-15
     9. Triduum Caecilianum - program / 2012-11-13
     Trzy dni w hołdzie dla patronki muzyki - 9. Triduum Caecilianum / 2012-11-04

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet