|
NAROLARTE 2015 - programW dniach od 25 do 28 sierpnia w Narolu odbędzie się 7. Festiwal NAROLARTE im. Pana, Wójta i Plebana. Celem Festiwalu jest prezentacja twórczości wybitnych Artystów różnych dziedzin - w tym roku będą to Wykonawcy zajmujący się muzyką tradycyjną, klasyczną, jazzową i rozrywkową. Koncerty odbywają się budynku odremontowanej dawnej cerkwi na Krupcu - wspaniale zaadoptowanej i wyposażonej na potrzeby Centrum Koncertowo-Wystawienniczego. Nastrojowe wnętrza na czas festiwalu dostają wyjątkową i niezykle efektowna oprawę.
PROGRAM:
wtorek, 25.08.2015
Grupa Studnia O // Kurhanek Maryli
Widowisko narracyjne na podstawie ballad Adama Mickiewicza
Opowieści i pieśni: Małgorzata Litwinowicz, Monika Paśnik-Petryczenko, Katarzyna Jackowska; muzyka instrumentalna i śpiew alikwotowy: Bart Pałyga; scenografia: Czarli Bajka
Ballady Mickiewicza to poruszające wyobraźnię mroczne i melancholijne historie, jedne z najwspanialszych w całej polskiej kulturze baśni romantycznych, ubranych w formę ballady. Muzyczność tych tekstów jest naturalna, nadają się bardziej do głośnego mówienia, śpiewania, melorecytacji niż do uładzonej, cichej lektury.
To opowieści, które swobodnie poruszają się między niebem, ziemią, a tym, co jeszcze głębiej, bez obaw eksplorują krainy umarłych.
Szukamy dziewczyny przemienionej w rybkę, zbójcy, co doznał litości i trwogi, pani, co zabiła pana i kwiatów białych, które lud nazywa cary. Prócz samych opowieści znajdujemy w balladach ślad dawnego słowa, swobodnej i czarownej mowy, która pozwala oddychać i śmiać się. Nie odtwarzamy oryginału, bo i nie wiadomo, czym miałby on być. Śpiewamy, melorecytujemy, lamentujemy, tańczymy i klaszczemy w przekonaniu, że mówienie poezji jest czynnością całkowitą, obejmującą słowo, gest, głos, rytm (duszę nawet, jeśli ją kto akurat posiada).
Więc - pójdźcie o dziatki, pójdźcie wszystkie razem...
środa, 26. 08.2015
Janusz Olejniczak // Recital fortepianowy
Występ jednego z nawybitniejszych polskich pianistów
Janusz Olejniczak - fortepian
JANUSZ OLEJNICZAK - Urodzony we Wrocławiu, studiował w Warszawie i Łodzi pod kierunkiem prof. Luizy Walewskiej, Ryszarda Baksta i Zbigniewa Drzewieckiego, w Paryżu i Szwajcarii u Witolda Małcużyńskiego. Dyplom Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (1974) uzyskał pod kierunkiem Barbary Hesse-Bukowskiej, by w kolejnych latach kontynuować naukę u Wiktora Mierżanowa w Warszawie. Był najmłodszym laureatem VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 1970 r. Został także nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli w Neapolu.
Janusz Olejniczak koncertuje w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Teatro Colón w Buenos Aires, Salle Pleyel w Paryżu, Suntory Hall w Tokio, Lincoln Center w Waszyngtonie, Tonhalle w Düsseldorfie, Concertgebouw w Amsterdamie. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i dawał lekcje mistrzowskie poza granicami kraju - Europie, Kanadzie, Japonii, Kolumbii.
W swoim repertuarze skupia się głównie na dziełach Chopina, Beethovena, Schuberta, Schumanna i Liszta. Znakomite przyjęcie zyskały jednak także jego interpretacje repertuaru współczesnego: Debussy'ego i Ravela, Prokofiewa i Messiaena oraz Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Witolda Lutosławskiego. Chętnie bierze także udział w wykonaniach muzyki kameralnej. Występował z orkiestrami pod dyrekcją Witolda Rowickiego, Andrzeja Markowskiego, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Strugały, Charles'a Dutoit, Andrzeja Borejki, Grzegorza Nowaka, Jacka Kaspszyka, Marka Pijarowskiego, Marka Mosia i in. W ostatnich latach koncertuje i nagrywa także na instrumentach z epoki (Érard i Pleyel). W ramach festiwalu Chopin i jego Europa wystąpił wielokrotnie z Orkiestrą XVIII Wieku Fransa Brüggena oraz Orchestre des Champs-Élysées pod dyrekcją Philippe'a Herreweghe.
Obok szerokiego repertuaru chopinowskiego (Polskie Nagrania, Tonpress, Muza, Wifon, Opus 111, Camerata, Sony Classical, Selene, CD Accord, Bearton) Janusz Olejniczak nagrywa także m. in. dzieła Rameau, Mozarta, Schuberta, Prokofiewa, Kilara, Góreckiego, Lutosławskiego, Ravela, Szostakowicza. W dowód uznania dla swych interpretacji muzycznych ośmiokrotnie otrzymał nagrodę "Fryderyka", a za całość dorobku artystycznego odznaczony został Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000) oraz Złotym Medalem Gloria Artis (2005).
Janusz Olejniczak nagrał również ścieżki dźwiękowe do dwóch słynnych filmów: Pianisty Romana Polańskiego oraz Błękitnej nuty Andrzeja Żuławskiego, występując w tym ostatnim w aktorskiej roli Fryderyka Chopina.
czwartek, 27.08.2015
Opalinska & Whates // European Jazz
Młodzi muzycy w autorskich nastrojowych interpretacjach muzyki filmowej
Mira Opalińska - fortepian, Douglas Whates (UK) - kontrabas
Mira Opalińska to wyjątkowa i wciągająca pianistka, o trudnym do zaszufladkowania stylu grania. Pogodzenie klasycznego fundamentu, notorycznej ciekawości i naturalnego talentu do spontanicznej improwizacji, przeczy wszelkim próbom kategoryzacji. Fuzja świadomości przestrzeni i tekstury, a także echa piewszego, wielkiego wpływu jakim był Bill Evans, spowodowała porównanie jej przez krytyków do równie stylistycznie nieuchwytnych artystów jak Paul Bley.
Zdumiewający talent polskiego pochodzenia Opalińskiej, zaowocował pierwszym poważnym solowym koncertem w Filharmonii w Rzeszowie, w wieku jedenastu lat. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, koncertów na platformie europejskiej, a także audycji w radio i telewizji (TVP Polonia, TVP Rzeszów).
Na przełomie tysiącleci, wzięła udział w dwutygodniowych Warsztatach Jazzowych w Puławach, co wzmocniło jej rosnące zainteresowanie muzyką improwizowaną. Po dłuższym okresie prywatnych lekcji w Katowicach u Wojciecha Niedzieli, nastoletnia Opalińska została przyjęta do prestiżowego warszawskiego Policealnego Studium Jazzowego na Bednarskiej, do klasy fortepianu Andrzeja Jagodzińskiego.
W 2006 roku Opalińska przenosi się do Szkocji gdzie kontynuuje studia muzyczne na Strathclyde University w Glasgow, które kończy z wyróżnieniem w 2010 roku. Jej przyjazd do Wielkiej Brytanii wiąże się z bardzo aktywnym okresem muzycznej działalności, na skalę europejską i międzynarodową (Wielka Brytania, Niemcy, Polska, Chiny, Japonia), jak również liczne audycje dla radio (BBC Scotland) i telewizji (BBC Four). Na szczególną uwagę w działalności zasługuje między innymi: jej kwartet, z którym zagrała support Tomasza Stańki, ostatecznie prowadząc do współpracy i trasy koncertowej z fińskim perkusistą Stańki - Olavi Louhivuori. Trasa została hojnie wsparta przez Instytut Kultury Polskiej i Polski Konsulat.
Po powrocie do Polski w 2011 roku, Mira w dalszym ciągu wykorzystuje nabyte umiejętności w obu dyscyplinach: klasycznej i jazzowej, występując regularnie w kraju i za granicą. Wśród jej bieżących projektów znajduje się poszukujący wciąż nowych rozwiązań duet jazzowy z brytyjskim basistą Douglas'em Whates'em. Ich debiutancki album, Lumiere, wydany w 2012 zyskał szerokie uznanie krytyków i ponownie został wydany na Elsewhere Co. w 2013 roku. Kolejne kolaboracje to m.in. skupiające się na eksperymentalnej improwizacji avant-jazz Elsewhere Trio (start pocz. 2015), klasyczny duet ze szkockim skrzypkiem Feargus'em Hetherington'em, i jej międzynarodowy kwartet w skład którego wchodzi w/w Whates, Louhivuori i jego fiński kolega, saksofonista Pauli Lyytinen.
piątek, 28.08.2015
Dorota Miśkiewicz & KWADROFONIK // Lutosławski,Tuwim. Nie tylko dla dzieci
Piosenki Witolda Lutosławskiego w nowym wykonaniu.
Dorota Miśkiewicz - śpiew; zespół KWADROFONIK: Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian, Magdalena Kordylasińska - instrumenty perkusyjne, Miłosz Pękala - perkusja; Jagoda Chalcińska (JAGO VJ) - oprawa video
W programie koncertu "KOTEK", "O PANU TRALALIŃSKIM", "PTASIE PLOTKI", " IDZIE GRZEŚ PRZEZ WIEŚ", "SPÓŹNIONY SŁOWIK" i inne piosenki znane wszystkim dzieciom i dorosłym! Album z piosenkami, które usłyszymy uzyskał status Złotej Płyty oraz nominację do Fyderyka.
Prezentowane podczas koncertu piosenki, mające często formę zabawnych, rymowanych opowiastek, bawią i uczą najmłodszych, są dla nich podróżą do magicznych dźwięków wydobywanych z kilkudziesięciu instrumentów (m.in. fortepianów, marimby, ksylofonu, cajonu, cymbałów, udu, kalimby, gongów...). Dorosłym odbiorcom koncert daje natomiast możliwość poznania typowej dla Lutosławskiego nowoczesnej harmonii i umożliwia powrót do czasów, gdy wyobraźnia była nieograniczoną siłą, a bajki zawsze kończyły się dobrze.
Elementem uatrakcyjniającym koncert są pobudzające wyobraźnię wizualizacje artystki Jago VJ.
DOROTA MIŚKIEWICZ - Muzykę na wdrukowaną w geny. Jej ojciec, Henryk Miśkiewicz to znany saksofonista jazzowy, brat Michał to perkusista. Dorota rozpoczęła swoją muzyczną drogę jako uczennica w klasie skrzypiec, ale bardzo szybko zrozumiała, że jedyny instrument, jakiego potrzebuje, to jej własne struny głosowe. Ilość projektów, kolaboracji, sesji, koncertów, w jakie angażowała się przez lata swojej obecności na scenie jest niezliczona. Równie nieprzebrana jest ilość gatunków muzycznych, przez które podróżowała. Zakotwiczona w jazzie, wypływała jednak na szerokie wody eksperymentów - zarówno na te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom. Jest jedyną, obok Kayah, polską wokalistką, która nagrała duet z Cesarią Evorą. Współpracowała z Nigelem Kennedym, Janem Ptaszynem Wróblewskim, legendą polskiego jazzu Włodzimierzem Nahornym. Choć może to dziwić - znalazła też czas, żeby regularnie nagrywać solowe albumy - "Dorota Miśkiewicz Goes to Heaven - Zatrzymaj się" w 2002 roku, "Pod rzęsami" w 2005 i "Caminho" w 2008. W 2012 roku wydała czwartą, autorską płytę, "Ale".
KWADROFONIK - laureaci Paszportów Polityki 2015. Muzyki Kwadrofonika nie da się określić jednym słowem, żadna etykietka nie wydaje sieę odpowiednia. Ale słucha się jej znakomicie." Rzeczpospolita". Zespół powstał w 2005 roku w wyniku połączenia dwóch duetów: perkusyjnego i fortepianowego. To jedyny taki kwartet w Polsce i jeden z niewielu na świecie. Wspólnie wykonują muzykę XX i XXI wieku, utwory komponowane specjalnie dla zespołu, m.in. Różnię Wojciecha Ziemowita Zycha 2010, DFRGMNTD Wojciecha Blecharza 2013, Wstęgę Moebiusa Macieja Jabłońskiego 2013, transkrypcje utworów symfonicznych m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego, a także kompozycje, które są efektem pracy całego kwartetu.
Ich Projekt Folklove - opracowania pieśni ludowych - spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem na 9. Festiwalu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" na którym muzycy otrzymali Grand Prix, Nagrodę Prezydenta Miasta Warszawy i "Burzę Braw"- Nagrodę Publiczności. Krytycy uznali zespół za odkrywczy i wytyczający nowe tory w muzyce folk.
W 2007 roku Kwadrofonik został laureatem prestiżowej Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej EBU "Svetozar Stracina" w Bratysławie. Nagroda za nowoczesność, innowacyjność i wierność tradycji przyznana została po raz pierwszy w historii tego konkursu. Kwartet jest też laureatem Folkowego Fonogramu Roku - nagrody fonograficznej za najlepszą płytę folkową.
W 2010 po raz pierwszy zaprezentowali projekt "Byłem tu. Fryderyk" który jest muzycznym kolażem inspirowanym utworami Chopina, muzyką tradycyjną i współczesnymi technikami wykonawczymi. Na Festiwalu Warszawska Jesień w tym samym roku wykonali monumentalny utwór "Różnia" Wojciecha Ziemowita Zycha napisany specjalnie dla zespołu. Była to najbardziej oczekiwana premiera tej edycji festiwalu.
Muzycy koncertowali w wielu miastach Polski, Europy, na Bliskim i Dalekim Wschodzie i w obu Amerykach. Zespół jest doceniany przez publiczność nie tylko za wysoki poziom wykonawczy, ale także za zaskakujące pomysły wykorzystania instrumentów perkusyjnych I fortepianów. Warto dodać, że koncerty te stają się pięknymi widowiskami, w czasie których muzycy wykorzystują kilkadziesiąt instrumentów.
JAGO VJ (JAGODA CHALCIŃSKA) - Artystka wizualna, producentka video, VJ-ka, filmoznawczyni i scenarzystka. Wykorzystaując swoje wykształcenie i doświadczenie w połączeniu z wrodzonym zamiłowaniem do muzyki, tworzy oprawę wizualną występów muzycznych i teatralnych, a także videoklipy i filmy eksperymentalne. Od lat konsekwentnie rozwija się w dziedzinie video-art, VJ-ingu i wizualno-muzycznych performance'ów. Zaowocowało to najpierw zajęciem pierwszego miejsca w najważniejszym polskim konkursie sztuki VJ-skiej, Videozone VJ Contest w Jaworznie, a w dalszej kolejność udziałem w prestiżowych wydarzeniach, festiwalach i wystawach w Polsce i za granicą.
Organizator festiwalu: Fundacja Pro Academia Narolense
Producent wykonawczy 2015: Narol Enterprise sp. z o.o.
Dyrektor Festiwalu: Bogusław Kłosiewicz
Konsultacje programowe: prof. Władysław Kłosiewicz
Zamość onLine jest patronem medialnym
7. Festiwalu NAROLARTE im Pana, Wójta i Plebana autor / źródło: mat. promocyjne dodano: 2015-08-04 przeczytano: 12303 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|