|
Wyjątkowy koncert karnawałowy u NamysłowiakówŚwiatowej sławy solistka jazzowa Karo Glazer wystąpi przed zamojską publicznością w wyjątkowym koncercie karnawałowym u Namysłowiaków. Wokalistce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Sebastiana Perłowskiego, , laureata wielu nagród krajowych i międzynarodowych.
Koncert zatytułowany "Edward Czerny - Klasyka i Jazz", z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora, odbędzie się w najbliższy piątek (27 stycznia) o godz. 19 w sali koncertowej orkiestry.
Współorganizatorem koncertu jest Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego.
Projekt programu: Emanuela Czerny.
W programie muzyka taneczna
Ein bunter Abend (1938) berlińska uwertura koncertowa skomponowana w
czasach studenckich. Zachowało się kilka instrumentacji tego utworu.
Orkiestra Filharmonii Sląskiej wykona wersję z 1951 roku, napisaną na
zamówienie rozgłośni krakowskiej dla Radiowej Orkiestry Symfonicznej pod
dyrekcją Jerzego Gerta ze zmienionym tytułem w języku polskim: Wesoły
wieczór.
Vocalise op. 34 nr 14 (?) jeden z najpiękniejszych akompaniamentów
symfonicznych pieśni bez słów na sopran lub tenor z fortepianem
Siergieja Rachmaninowa, w latach sześćdziesiątych napisany na zamówienie
Polskiego Radia przez Edwarda Czernego dla "słowika Warszawy", Bogny
Sokorskiej. W koncercie jubileuszowym Vocalise usłyszymy w wykonaniu
Karo Glazer.
"Wesoła wiadomość" Fokstrot na orkiestrę symfoniczną (1954) popularna
kompozycja Czernego, napisana w z okazji narodzin córki, wykonywana w
Europie oraz Stanach Zjednoczonych w wersjach na orkiestry symfoniczne,
symfoniczne z big bandem i orkiestry dęte. Utwór wyróżniony w kategorii
"najlepszy utwór rozrywkowy" na międzynarodowym konkursie w Monachium w
1964 roku. Edward Czerny ucieszył się, że otrzymał osobiste zaproszenie
do dyrygowania Wesołą wiadomością na koncercie galowym w Filharmonii
Monachijskiej. Gdy odmawiano mu paszportu, usłyszał: "Po co będzie Pan
jechał taki kawał drogi tylko na jeden koncert. U nas zagra Pan w tym
samym czasie dwa albo trzy."
Parafraza na własny temat (1961) W dorobku twórczym artysty znajduje się
powyżej dwieście parafraz tworzonych na zamówieni polskich i
zagranicznych orkiestr, filharmonii, a także dla rozgłośni radiowych w
Warszawie, Krakowie, Katowicach, Lodzi, Berlinie i Hanowerze. Za tematy,
przeważnie, służyły znane melodie operowe, operetkowe, musicalowe,
pieśni, piosenki. Edward Czerny napisał tylko jedną parafrazę na własny
temat. Jest nim Englischer Walzer skomponowany dla przyszłej żony
Barbary Charlotte w 1945 roku, dedykowany, jak sam mawiał, "damie, która
zagościła w jego sercu na całe życie". Przewrotnie przetworzone motywy
tego walca odnajdujemy nierzadko w kilkudziesięcioletniej twórczości
kompozytorskiej Edwarda Czernego.
Fantazja na tematy góralskie (1960), z elementami swingu symfonicznego,
"hit filharmoniczny" grany na wszystkich kontynentach. Pierwowzór
Fantazji góralskiej (Tatra Phantasie) na orkiestrę symfoniczną z sekcją
saksofonów i improwizowaną kadencją fortepianową wykonywaną przez
kompozytora. Archiwum Polskiego Radia posiada kilka instrumentacji tego
utworu dla różnych rozgłośni, nagranych przez orkiestry filharmoniczne,
radiowe i wojskowe, w stałym repertuarze większości orkiestr dętych.
Sebastian Perłowski przygotował autorską wersję Fantazji na tematy
góralskie specjalnie na jubileuszowy koncert 100 rocznicy urodzin
Edwarda Czernego.
"My Fair Lady" Parafraza wg musicalu Fredericka Loewe (?) wersja
koncertowa parafrazy baletowej w choreografii Witolda Grucy, napisana w
latach sześćdziesiątych na zamówienie Radia Berlińskiego i Rozgłośni
Warszawskiej z okazji wspólnej polsko - niemieckiej gali operetkowej.
Wieczny "bestseller" wśród parafraz Edwarda Czernego.
Walzer Idyll (1934) młodzieńcza miniatura na saksofon tenorowy i
fortepian, z częścią swingową oraz "improwizacjami" napisanymi co do
jednej nuty. Wykonywana z początkową kadencją i własnymi improwizacjami
przez niedawno zmarłego Janusza Muniaka, wybitnego saksofonistę
jazzowego, wieloletniego członka Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia pod
dyrekcją Edwarda Czernego. W koncercie jubileuszowym partię saksofonu
wyśpiewa Karo Glazer przy fortepianowym akompaniamencie Sebastiana
Perłowskiego.
Taneczna igraszka "Hora staccato" (1959) jedno z efektowniejszych
opracowań tego tematu w literaturze muzycznej. Mistrzowska orkiestracja,
napisana "pod palce" dla każdego instrumentu. Edward Czerny nie wskazał
w partyturze tempa utworu, zaznaczył tylko sposób wykonawczy - energico.
Zapytany, w jakim tempie należy grać Taneczną igraszkę, odpowiedział:
"To chyba jasne. Im szybciej, tym lepiej."
"Francois" Parafraza koncertowa (1964) Adama Karasińskiego napisana na
prośbę syna, Zygmunta Karasińskiego, także kompozytora i muzyka,
przyjaciela Edwarda Czernego. Przeinstrumentowana na orkiestrę
symfoniczną i big band z okazji jubileuszu Mieczysława Fogga. W
ostatnich latach najczęściej wykorzystywana w okolicznościowych galach
baletowych. Kadencje fortepianową wykona Sebastian Perłowski.
"Secret Love" - Solo na trąbkę (1965) Oskarowa piosenka Doris Day z
filmu Calamity Jane z muzyką Sammy Faina i tekstem Paula Francisa
Webstera. Edward Czerny opracował tę melodię na trąbkę dla wzbogacenia
materiału koncertowego i nagrał w warszawskiej rozgłośni w 1969 roku.
Kantylenowe solo na trąbce zagra Bartosz Skóra.
Glenn Miller Potpourri (1959) Słynne potpourri Edwarda Czernego, z
jednolitą w całym przebiegu utworu orkiestracją utrzymaną w stylistyce
swingu symfonicznego z improwizacjami jazzowymi. Po skandalu w
Filharmonii Narodowej w 1957 roku wywołanego wykonaniem Parafrazy
"Lekkiej Kawalerii" na orkiestrę symfoniczną i big band Edwarda
Czernego, zawierającej kilka większych fragmentów jazzu orkiestrowego,
po osobistej interwencji Jerzego Waldorfa odwołano dalsze koncerty
muzyki rozrywkowej i jazzowej pod patronatem Polskiego Radia. Jednak
Czerny niezrażony tym faktem napisał w 1959 roku Glenn Miller Potpourri
na własny big band, które kończyło każdy koncert (pierwsze nagranie w
1961 roku), po kilku miesiącach zinstrumentował ten utwór symfonicznie
pod tytułem Melodie Glenna Millera lub Wiązanka melodii Glenna Millera.
Bilety w cenie 40/30 zł. do nabycia w biurze orkiestry.
Zapraszamy.
autor / źródło: red. dodano: 2017-01-21 przeczytano: 3391 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|