|
Ministrowie o rozwoju i finansowaniu infrastruktury kolejowo - drogowej na ZamojszczyźnieUnia Szefów Firm Zamojszczyzny była organizatorem konferencji prasowej dotyczącej rozwoju infrastruktury kolejowo - drogowej, z udziałem: wiceministra finansów Leszka Skiby, wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda i przedstawiciel GDDKiA Lublin (8.10.).
Spotkanie otworzył Jacek Socha, prezes Unii Szefów Firm Zamojszczyzny. Unia skupia ponad 60 członków, łączny obrót ich przedsiębiorstw to 1 mln dolarów oraz 7 tys. zatrudnionych. W świetle planowanych przez rząd inwestycji, jak na Ścianę Wschodnią, to znaczny potencjał.
- Dzisiejsza konferencja to kolejne spotkanie członków Unii i państwa dziennikarzy, dlatego, że tematy są niezwykle interesujące. Za wolą naszego rządu wiele dzieje się na Ścianie Wschodniej. Dzisiaj będziemy mieli możliwość poznania najnowszych planów rządu, przedstawionych przez ministrów - pana ministra Mikołaja Wilda i pana ministra Leszka Skibę, dotyczących tej bardzo newralgicznej części krwiobiegu, czyli infrastruktury drogowej i kolejowej. Poznamy plany w zakresie budowy drogi ekspresowej S-17 oraz drogi kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, o czym, jako mieszkańcy Zamościa, wiemy mało. Zamojszczyzna dysponuje takim potencjałem wykonawczym i usługowym, by można było skutecznie uczestniczyć w wykonawstwie i budowie takich wielkich inwestycji - podkreślił Jacek Socha, prezes Zarządu Unii Szefów Firm w Zamościu.
Stanisław Grześko, Starosta Zamojski poinformował o realizowanych inwestycjach.
-Na terenie powiatu, żeby ułatwić funkcjonowanie różnym firmom i mieszkańcom, oddajemy w tym roku 100 km dróg. Jest to ewenementem, bo do tej pory nigdy to się nie udało. Jako reprezentant Państwa przejąłem lotnisko w Mokrem od wójta Gminy Zamość, ponieważ nie wypełnił warunków umowy i nie zrealizował zadania. W tej chwili dopełnimy tylko formalności aktem notarialnym. Teren lotniska będzie własnością powiatu zamojskiego. Będzie to lotnisko turystyczno-biznesowo-gospodarcze. Takie lotnisko jest nam niezbędne do rozwoju regionu, ponieważ występuje szybki rozwój biznesu na tym terenie. Na pewno będzie pas startowy. Będą też duże inwestycje na lotnisku, ponieważ są możliwości aby ten teren zagospodarować tak, aby to służyło mieszkańcom Zamojszczyzny. To lotnisko musi mieć charakter otwarty, bo do tej pory miało charakter lotniska wewnętrznego - mówił Stanisław Grześko.
Jak podkreślił, inwestycją wykraczająca poza teren powiatu jest sanatorium w Krasnobrodzie, jedyne takie w Polsce, którego organem zarządzającym i właścicielem jest powiat. Są plany aby sanatorium rozbudować, zmodernizować, unowocześnić już w kolejnych latach, aby stało się "perełką" Roztocza, ponieważ na terenie Krasnobrodu jest więcej jodu niż nad morzem. Zdrowotne warunki są idealne dla prowadzenia działalności sanatoryjno-leczniczej. Starostwo zmierza do optymalnego wykorzystania tej inwestycji z korzyścią dla regionu i mieszkańców. Kolejną inwestycją służącą społeczności jest zmiana siedziby starostwa w Zamościu, czyli budowa nowego obiektu za budynkiem Oddziału Urzędu Wojewódzkiego w Zamościu.
Merytoryczną część konferencji prasowej poprowadził Leszek Skiba, wiceminister finansów.
S-17 to budowana droga ekspresowa Warszawa - Hrebenne (granica z Ukrainą) w ciągu trasy europejskiej E372. Połączy aglomerację warszawską z Lubelszczyzną i poprowadzi dalej w kierunku Lwowa. Pomiędzy Kurowem a Piaskami odcinek wspólny z drogą ekspresową S12 tworzący główną oś transportową w województwie lubelskim. Prezentacji trasy S-17, biegnącej przez teren Zamojszczyzny, i stanu zaawansowania długo oczekiwanej inwestycji - dokonał Leszek Wilczopolski, Naczelnik Wydziału Planowania Oddziału GDDKiA Lublin, który powiedział między innymi:
-Z programu budowy dróg krajowych do tej pory oddano do użytku 80,6 km. W trakcie realizacji jest 121,4 km drogi ekspresowej S-17, od węzła Zakręt do Garwolina oraz droga S-19, od Lublina do granicy z woj. Podkarpackim przez Kraśnik i Janów. Na pozostałych odcinkach dróg ekspresowych: S-19 na północ od Lublina, S-17 Pisaki-Hrebenne, S-12 Piaski- Dorohusk prowadzone są prace projektowe. Odcinkiem oddanym do ruchu jest Garwolin-Kurów.
-Na ternie Zamojszczyzny aktualnie realizowana jest budowa pierwszego etapu obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Jest to budowa jednojezdniowej obwodnicy, dwujezdniowe odcinki będą w rejonie węzłów. Decyzje środowiskową otrzymaliśmy w styczniu 2017 r., umowę na realizację podpisaliśmy w listopadzie 2017 r., rozpoczęcie robót nastąpiło 16 marca 2019 r. Planowane zakończenie - kwiecień 2021 r. Planowane wydatki - 245 mln zł. W ramach tej inwestycji uzyskamy odcinek drogi ekspresowej długości 9,5 km. Zostaną wybudowane węzły Tomaszów Północ, Południe, obiekty inżynierskie - estakada w dolinie rzeki Sołokiji o długości 287 m, przejścia dla zwierząt, jeden most.
-Droga Piaski-Hrebenne będzie realizowana w 9 odcinkach. Decyzję środowiskową otrzymano w kwietniu 2016 r., po 5 latach oczekiwania. Niestety, decyzja została w listopadzie 2018 r. uchylona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska dla 2 odcinków- węzły: Łopiennik, Krasnystaw, Sitaniec Zamość i Sitaniec Wschód. W kwietniu tego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie koncepcji programowych na odcinki, dla których decyzja środowiskowa jest wiążąca. Dla odcinków (2 i 5) bez decyzji środowiskowej, prace projektowe rozpoczęto od nowa. Będą się odbywały spotkania w gminach ze społecznością, a potem rozpoczniemy procedurę pozyskania decyzji środowiskowej. Na tych spotkaniach prezentujemy rozwiązania projektowe i oczekujemy od społeczeństwa wniosków i informacji, co jest niezbędne dla sprawnego korzystania z nowego układu komunikacyjnego.
Droga ekspresowa jest drogą tranzytową, ona nie służy do obsługi ruchu lokalnego, ale ten ruch lokalny przecina, dlatego projektowane są przejazdy, kładki dla pieszych, aby zmniejszyć mogące wystąpić uciążliwości. Na całej długości drogi ekspresowej ma powstać 15 węzłów, 8 mostów, 20 estakad, 16 przejść dla zwierząt, 42 wiadukty, jeden tunel, 10 przejazdów gospodarczych, jedna kładka dla pieszych oraz przepusty dla małych zwierząt (30 sztuk). Ilość miejsc obsługi podróżnych - 9. Planowane wydatki na budowę tego odcinka Piaski-Hrebenne to 4,73 mld zł z wyłączeniem pierwszego etapu obwodnicy Tomaszowa.
Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji programowej dla wymienionych odcinków. Termin opracowania wrzesień 2020 r., następnie zostaną ogłoszone przetargi. Przewidywane podpisanie umów - lipiec 2021 r. Kwiecień 2023 r. to planowane rozpoczęcie robót. Zakończenie robót - kwiecień 2025. Czas dla wykonawców to 19 miesięcy bez okresów zimowych. Dla dwóch odcinków - planowany termin odbioru opracowania - kwiecień 2021, planowane ogłoszenie przetargów - lipiec 2021, podpisania umów - luty 2022, planowane rozpoczęcie robót - lipiec 2023, zakończenie robót - sierpień 2025 r.
Polska na dobrych torach, czyli budowa CPK
W sercu Polski stanie powstanie Centralny Port Komunikacyjny z nowym lotniskiem i siecią kolejową. Na obszarze ok. 3000 ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPL wejdą też inwestycje kolejowe. Pociągi dojada do CPK nowymi trasami z 10 kierunków. 1600 km nowych linii umożliwi szybkie i wygodne podróże po kraju. 120 miast zostanie bezpośrednio połączonych z CPK i Warszawą z czasem przejazdu nie dłuższym niż 2,5 godziny. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-biznesowe, konferencyjne i biurowe.
Plan Budowy CPK i infrastruktury kolejowej omówił Mikołaj Wild Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.
Minister Mikołaj Wild dokonał prezentacji założeń budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. CPK to nie tylko lotnisko w centrum Polski, także nowy system kolejowy dla Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że 60 proc. powiatów w Polsce znajdzie się na nowych trasach kolejowych i praktycznie cała Polska będzie mogła korzystać z tego nowego systemu.
- Dzisiaj jestem goszczony przez Państwa w Zamościu. Zamość jest jednym z największych beneficjentów dzięki realizacji programu kolejowego wchodzącego w skład całego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Czas dojazdu do Warszawy skróci się do 2,5 godziny, czas dojazdu do Lublina skróci się ponad dwukrotnie, do 50 min. Aby tak się stało, musimy wybudować 48 km nowych tras kolejowych, tak, żeby nie tylko szybciej dojechać do Krasnegostawu, a także z Krasnegostawu do Trawników z pominięciem Chełma, dzięki czemu jesteśmy w stanie uzyskać to przyspieszenie.
- To co jest istotne, to nowe trasy kolejowe umożliwiają poruszanie się z prędkościami znacznie wyższymi niż to jest obecnie. Przewidziane jest również przedłużenie połączenia, które prowadzi z Lublina do Zamościa do Hrebennego. To aż 64 km nowych torów. Jednym zdaniem, na trasie kolejowej Zamość staje się ważnym miejscem tranzytu międzynarodowego.
-Wstępne opracowania i wstępne analizy już zostały przeprowadzone. Już wiem jak te ścieżki, jak te nowe trasy powinny zostać poprowadzone. To nad czym obecnie pracujemy to zgromadzenie finansowania i ułożeniem kolejności dalszych czynności, które sprawią żebyśmy mogli jak najszybciej pojechać tymi pociągami z Zamościa do Warszawy, z Zamościa do Lublina.
O finansowaniu infrastruktury drogowo-kolejowej mówił Leszek Skiba - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, wiceminister finansów.
-Rozmawialiśmy wiele razy z panem Mikołajem Wildem o kwestiach związanych z finansowaniem projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Bezpośrednio temat nadzoruje pan premier Mateusz Morawiecki. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia projektu, który jest istotny, który zmieni Polskę i spowoduje, że w centralnej Polsce powstanie port, który może konkurować z innymi krajami. To finansowanie jest w procesie organizowania i prowadzimy dyskusje w jakim stopniu zabezpieczyć to w formie gwarancji Skarbu Państwa, obligacji, które mogą być wyemitowane . Oczywiście, również jest finansowanie ze strony rynków. Jest ogromne zainteresowanie, by uczestniczyć w finansowaniu tego projektu, bo jest potraktowany w sposób wiarygodny i rzetelny. Ale finansowanie publiczne również ma znaczenie w tej pierwszej fazie, kiedy są największe ryzyka, kiedy jest niepewność ze strony inwestorów. Potrzebna jest gwarancja ze strony państwa, że jest to projekt, który ma swoją perspektywę. Jednocześnie jest tak, że ten projekt CPK uzupełnia plan budowy nowych dróg kolejowych, między innymi tej drogi do Zamościa i Tomaszowa Lubelskiego. I to jest projekt finansowany z budżetu państwa.
-Samo lotnisko szacowane jest na 30 mld zł. Projekt obejmuje wykup gruntów między warszawą a Łodzią, plus do tego wielka hala, infrastruktura towarzysząca, budowa pasów i wszystkie koszty z tym związane. Tak też szacuje minister Wild i spółka, która organizuje CPK. Dodatkowe koszty związane są z budową linii kolejowych, więc prawdopodobnie te wydatki będą większe. One są wieloletnie. Polskę na to stać, wydajemy wiele środków na budowę infrastruktury, chociażby program wsparcia dla lokalnych dróg, a to jest 6 mld zł w jednym roku. To są niezmiernie ważny wydatki infrastrukturalne, które w kolejnych latach będą sukcesywnie realizowane w taki sposób, aby dojazd z Zamościa do Lublina był jak najszybszy.
A jakie są dodatkowe korzyści dla Zamościa i Zamojszczyzny? Z Zamościa częściej i szybciej do największych miast w Polsce. Pociąg z Zamościa do Lublina, Warszawy, CPK, Torunia i Bydgoszczy co 120 min. Z Zamościa do Krakowa, Katowic i Wrocławia pociąg także co 120 min. Orientacyjny czas przejazdu: Zamość - Lublin - 50 min; Zamość - CPK - 2,45 min; Zamość - Warszawa - 2,25 min.
-Dzisiaj kolej w naszym regionie jest rzadkością, nie jest uznawana za alternatywę wobec dróg, a są regiony gdzie kolej jest rzeczywiście pierwszym środkiem transportu, Gdy nastąpi ten moment otwarcia linii kolejowych, gdy pociągi będą potrafiły tak jeździć jak to planuje autor tego projektu i spółka - 250km/godzinę - to ta prędkość z jaką będzie się poruszać pociąg spod granicy prawie pod Lublin, i to jest ta znacząca różnica, bo żadne auto nie jest w stanie nas przewieźć z prędkością 250 km/h, co sprawi, że w bezpieczny i szybki sposób będziemy mogli dotrzeć do Lublina i dalej, do lotniska. To może spowodować, że pojawią się osoby, które chcą mieszkać w Zamościu lub pozostać w regionie i jednocześnie bardzo szybko dojeżdżać do pracy w innym mieście, co spowoduje, że odpływ osób poza Zamość zmniejszy się. Pozwoli to na łączenie zamieszkania w Zamościu i pracą w dalszym mieście, a także turyści będą mogli łatwiej i szybciej dojeżdżać do Zamościa, że nawet mieszkańcy miasta uznają, że turystów jest tu za dużo - spuentował spotkanie z mediami wiceminister Leszek Skiba. autor / źródło: Teresa Madej dodano: 2019-10-09 przeczytano: 12015 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|