|
"nie widać nic, a - widać" - wystawa Elżbiety Gnyp"nie widać nic, a - widać" to tytuł wystawy zamojskiej malarki Elżbiety Gnyp, którą już niedługo będzie można zobaczyć w BWA-Galerii Zamojskiej.
Wernisaż wystawy będzie miął miejsce w czwartek 23 stycznia o godz.17.00.
- Prezentowany na wystawie w BWA-Galerii Zamojskiej cykl grafik zatytułowany nie widać nic, a - widać powstał z inspiracji naturą i z zachwytu nad poezją Bolesława Leśmiana. Fragmenty strof wierszy oraz zawarte w nich myślowe sentencje posłużyły jako tytuły moich prac. Wystawa jest efektem pracy twórczej w ramach stypendium artystycznego jakie otrzymałam w 2019 r. od Prezydenta Miasta Zamościa. To moja twórcza wizja postrzegania świata, a graficzne obrazy rejestrują wyobrażenia złożone z okruchów myśli i stanów emocji - mówi autorka wystawy Elżbieta Gnyp.
* * *
Słowa prekursora koloryzmu (Eugene Delacroix) zdają się trafnie oddawać malarskie peregrynacje prezentowanej na wystawie twórczości Elżbiety Gnyp: pejzaże stworzone ze swobodnych, niemalże abstrakcyjnych form, uchwycona ich ulotność, a przez to subtelność. Malarstwo Elżbiety Gnyp jest bardzo wrażeniowe, soczyste w barwie, wnikliwe w kompozycji - zdaje się jakby autorka tworzyła wśród tych traw roztoczańskich, pod niebem błękitnym. Czy są one stanem ducha, czy też inspiracją wziętą z otaczającego nas krynicznego Roztocza? - Zapewne po trosze wszystkim... [...]
Po latach Elżbieta Gnyp postanawia wrócić do technik graficznych. Dała temu wyraz już podczas wystawy "Pejzaż" w 2018 roku, zaprezentowanej w BWA-Galerii Zamojskiej. Obok efemerycznych pejzaży zaprezentowała grafiki.
Podobnie jak pastele, są one wynikiem inspiracji tą pierwszą naszą pra matką - naturą. W sferze dosłowności są to, zdaje się bagniste rozlewiska, tudzież kuliste nenufary odbijające się od tafli wody. W sferze twórczej - rytm kresek, kontrasty barwne: czerń - biel, czerń-czerwień i szarość, ale miłe oku - właśnie przywodzące na myśl roztoczańską przyrodę. Wszystko w charakterystycznym dla tej Autorki, sentymentalnym ujęciu.
Twórczość Elżbiety Gnyp wpisuje się w nurt znany z obrazów Williama Turnera czy Eugeniusza Delacroix dla których to kolor był najważniejszy. Jego wibracje w naturze. U Artystki nic w tym temacie się nie zmieniło, oprócz doboru techniki prac. Tu kreska współgra z plamą, ale jest równie niedopowiedziana.
dr Agnieszka Szykuła - Żygawska (fragment wstępu do katalogu pt. "nie widać nic, a - widać", 2020 r.)
* * *
Elżbieta GNYP
Zamościanka, art. malarka, kuratorka wystaw sztuki współczesnej, animatorka kultury.
Absolwentka PLSP w Zamościu. Studia w PWSSP w Poznaniu, w pracowni doc. Rajmunda Dybczyńskiego, dyplom z wyróżnieniem (1988 r.). Studia Podyplomowe na Wydz. Historycznym UW (1991 r.).
Od 2010 r. wykłada na Wydziale Sztuka Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.
Członkini Stowarzyszenia Pastelistów Polskich, Zamojskiej Grupy Fotograficznej. Wypowiada się w: malarstwie, rysunku, grafice, ilustracji, fotografii. Autorka 14 wystaw indywidualnych, uczestniczyła w ponad 100 prezentacjach zbiorowych: regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Kuratorka artystyczna ponad 80 wystawa sztuki współczesnej m.in. "Zamojskiego Leśmianowego Biennale Sztuki" oraz plenerów malarskich. Zajmuje się eseistyką i publicystyką w zakresie sztuki, autorka ponad 150 tekstów o sztuce i kulturze publikowanych w periodykach: "Zamojski Kwartalnik Kulturalny", "Akcent", "Zapis Czasu. Dziedzictwo i współczesność" (red. nacz. ), "Plastyka i Wychowanie", prasie, w wydawnictwach zwartych: albumach, katalogach wystaw, periodykach, tomach poezji.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007 r.) i Prezydenta Miasta Zamość (2019 r.). W 2000 r. uczestniczyła w Kongresie Kultury Polskiej w Warszawie. Prezes Zamojskiego Towarzystwa "RENESANS", w składzie Prezydium KR RTR RP w Warszawie (2018-2022).
autor / źródło: red. dodano: 2020-01-11 przeczytano: 11488 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|