www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w wtorek, 26 listopada 2024, w 331 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Delfiny, Sylwestra, Lechosława, Konrada.
Listopadowe przysłowia: Deszcz w połowie listopada, tęgi mróz w połowie stycznia zapowiada. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home >


- - - - POLECAMY - - - -




Strategia Kultury Zamościa na celowniku

Firma Marketingowa Hektor z Tarnowa zakończyła prace nad założeniami do "Strategii rozwoju kultury Zamościa na lata 2009 - 2015", przygotowanej na zlecenie Urzędu Miasta Zamość. Drugie konsultacje społeczne, na których zaprezentowano wyniki badań społecznych oraz założenia strategiczne, odbyły się 8 stycznia w sali Consulatus zamojskiego ratusza.

Uczestnikami spotkania byli: Prezydent Miasta Marcin Zamoyski, radni Rady Miejskiej, przedstawiciele Firmy Marketingowej Hektor opracowującej założenia strategii oraz reprezentanci instytucji kultury, organizacji pozarządowych i mediów.

Cenne jest zainteresowanie mieszkańców sprawami dotyczącymi kultury. Jeszcze żadna ze strategii przygotowywanych na zlecenia Zamościa, żadne inne konsultacje nie wzbudziły takiego zainteresowania - mówiła Zofia Piłat, radna Rady Miasta.

Dodam - emocji: zleceniodawców, mieszkańców i mediów lokalnych oraz ogólnopolskich.

Czy to dobrze czy to źle? Taka reakcja została przez pewne gremia zinterpretowana jako dowód na to, że zamościanie bardziej kulturą niż przysłowiowym chlebem żyją. Bliższa jest im, niczym przysłowiowa koszula ciału.

Odpowiedź na postawione wyżej pytanie nie jest prosta, zapewne trochę dobrze, trochę źle. Ważny dla rozwoju kultury Zamościa dokument przysporzył już na samym starcie dużo emocji negatywnych. Można mniemać, że prawie wszyscy znają się na badaniach społecznych, Public Relations, kampaniach wizerunkowych i strategiach marki. Z kulturą, przez duże "K" obcują prawie wszyscy, jak wykazały wyniki z przeprowadzonej ankiety.

Na początku była... Ankieta
Firma Marketingowa, której miasto Urząd Miasta Zamościa zlecił opracowanie Strategii, przygotowała ankietę o charakterze anonimowym, której celem było poznanie zakresu uczestnictwa mieszkańców Zamościa w życiu kulturalnym miasta. Jej wyniki miały być pomocne w opracowaniu "Strategii Rozwoju Kultury Zamościa na lata 2008-2015".

Pytania w kwestionariuszu miały charakter pytań zamkniętych, należało postawić krzyżyk przy wybranej odpowiedzi i otwartych, czyli krótka wypowiedź respondenta. Udzielanych odpowiedzi nie poddawano ocenie, a jak deklarowano, każda odpowiedź miała wnieść wartościowy wkład w przeprowadzane badanie.

Pytanie zawarte w ankiecie nie były trudne, dość jasno sformułowane. Niestety, w ankiecie nie uwzględniono metryczki, czyli badającym było obojętne, kto ja wypełni, czy animator kultury czy jej konsument. To pierwszy błąd.

Popełniono więc błędy w doborze respondentów, które odbiły się czkawką i przełożyły się na kontrowersyjną ocenę wyników badań, przez uczestników konsultacji. Wyniki zostały zakwestionowane i postawiły w złym świetle wiarygodność całego dokumentu. Po drugie - firma marketingowa rozdała do wypełnienia ankiety ludziom pracującym w instytucjach kulturalnych, czyli pytano dyrektora instytucji kulturalnej czy w niej bywa, po trzecie - udostępniono je w instytucjach kulturalnych poza tzw. sezonem artystycznym i turystycznym, a po czwarte - moim zdaniem, 382 ankiety wypełnione na papierze i 85 w internecie, nie mogą stanowić próby reprezentatywnej.

Ankiet być może nie mogło być więcej ze względu na bardzo krótki czas trwania badania - kilkanaście dni. Może należało zastanowić się nad sposobem prezentacji wyników. Sądzę, że gdyby była metryczka w ankiecie, w minimalnym stopniu opisująca respondenta, badanie zostałoby przyjęte w sposób cywilizowany, gdyby padł komentarz - tak odpowiadali pracownicy instytucji kulturalnych Zamościa.

Zamość Kulturą stoi
Wyniki badań jednych zachwyciły innych zbulwersowały. Mnie zastanawia fakt, że po zbilansowaniu wyników, autorzy nie dokonali konfrontacji danych z osobami kompetentnymi. Bo jak uznać je za prawdziwe, gdy pokazują, że prawie wszyscy mieszkańcy Zamościa odwiedzają muzea, tak samo licznie uczestniczą w wernisażach i zachwycają się dziełami sztuki w BWA. Mało kto z nas nie wysłuchał pięknych koncertów w siedzibie Orkiestry Symfonicznej im. K. Namysłowskiego. Podobnie licznie bywamy w kinie, w ZDK, a czytanie książek wypożyczonych w Książnicy Zamojskiej to nasze stałe zajęcie.

Jak wiem, instytucje kulturalne mają swoje sposoby na obliczenie słuchaczy, widzów i zwiedzających i prowadzą dość dokładne statystyki. Kłopotem może być odróżnienie mieszkańca od gościa. Tu na przyszłość podpowiadamy - inny kolor biletów, w obiektach, gdzie wstęp jest opłacany.

Dlaczego nie mogę przyjąć do wiadomości takich dobrych wskaźników? Otóż z racji prowadzenia działu kultury na portalu, otrzymuję i korzystam z zaproszeń na wernisaże, koncerty i inne większe lub mniejsze przedsięwzięcia kulturalne. Muzeum także odwiedzam, jako przewodnik turystyczny z grupami. Mam więc wyobrażenie ilości uczestników tych imprez, o czym zresztą piszę w artykułach. Poza tym rozmawiam o imprezach z przyjaciółmi, dyskutuję ze znajomymi i organizatorami imprez, co daje mi dość dokładny obraz kulturalnej aktywności mieszkańców Zamościa.

Ankieta, jak wiemy z deklaracji Firmy, miała pełnić jedynie rolę pomocniczą, więc nie przesądzam o jej znaczącej roli jako determinanty i wpływu na opracowaną Strategię. Może tylko żal, że przysłowiowy Kowalski i Nowak nie wypowiedział swojej opinii, jak postrzega kulturę Zamościa. Sądzę jednak, że gdyby się tym interesował, a nie tylko negował, to by znalazł okazję.

Dobro Strategii
Strategia posiada sporo cennych walorów. Ten obszerny dokument zawiera m.in. analizę SWOT, czyli mocne i słabe strony szeroko pojętej kultury i dziedzictwa kulturowego Zamościa oraz szanse i zagrożenia dla jej rozwoju. Zdiagnozowane zostały kluczowe aspekty funkcjonowania kultury Zamościa oraz podpowiedziane ustalenia strategiczne. Dokument zaopatrzony jest w rozdział mówiący o procedurze wdrażania i monitorowania strategii. Według mnie został przygotowany z całą starannością zagadnienia i znajomością prawideł budowania/opracowywania strategii.

Jeśli ktoś oczekiwał cudów, to ich nie znajdzie w materiałach Firmy "Hektor", ponieważ zlecenie opiewało na dokument "Strategia rozwoju kultury Zamościa na lata 2009 - 2015".

Strategia rozwoju kultury jest potrzebna miastu - to nie ulega wątpliwości. Będziemy jednym z niewielu miast, które będzie miało opracowaną Strategię - stwierdziła Jadwiga Machulewska, dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Spraw Społecznych. To dokument planistyczny, wyznacza kierunki rozwoju, podpowiada - jakie mechanizmy uruchomić, z jakich potencjalnych źródeł pozyskać środki finansowe.

Aktualnie trwają konsultacje. Nad dokumentem pochylają się radni miejscy, przedstawiciele instytucji kulturalnych, stowarzyszeń i urzędnicy. Wydanie opinii wymaga czasu. Jedną z opinii już otrzymaliśmy i jest pozytywna. Oczywiście uwzględnimy każdą opinię merytoryczną. Chcielibyśmy, by przygotowana Strategia była szansą dla Zamościa. Strategia uporządkowała wiele spraw związanych z całokształtem kultury w mieście. To naszym zdaniem wartościowy dokument, ale musi być zatwierdzony przez Radę Miejską - podsumowała dyrektor Jadwiga Machulewska.

* * *

Nie opieraj się zmianom, gdyż bez nich staniesz się "przestarzały" - mówi Larry James. Opracowana "Strategia rozwoju kultury Zamościa" niesie pewne zmiany, z którymi należy się zmierzyć. Strategię robią marketingowcy, ale wdrażają urzędnicy. Może pozwólmy im na to?!

Sądzę, że opierając się zmianom, stoimy w miejscu i popełniamy grzech zaniedbania zrobienia czegoś więcej. Inny znawca tematu mówi - jedyne, co jest pewne w życiu, to zmiany. Pozostając przy "złotych myślach" dodam: Na świecie są dwa rodzaje ludzi. Część z nich mówi, że szklanka jest do połowy pełna, część - że do połowy pusta. Jednak świat należy do tych, którzy widząc taką szklankę wręcz krzyczą - moja szklanka była pełna! I była znacznie większa! (wg "Prawdy" Terry Pratchetta).

PS
Jan Machulski "Chłopak z Hollyłódź", Warszawa 1992.
"...Festiwal upadł. Utrącili go miejscowi "krytycy" i samo miasto. Zagraliśmy tam jeszcze raz "Romeo i Julię", ze Stryjkówną i Mędrzakiem w rolach głównych, "Balladynę" i "Zapiski więzienne" Kardynała Wyszyńskiego. I na tym koniec". ( str. 155.)

* * *

Do tematu Strategii jeszcze niejednokrotnie powrócimy na naszym portalu. Podobnie jak do Kultury.


autor / źródło: Teresa Madej (wykształcenie marketingowe)
dodano: 2009-01-16 przeczytano: 15825 razy.



Zobacz podobne:
     Jak Przemysław Tytoń magistrat wyręczał / 2012-06-14
     Kultura na kryzys - rozmowa z Jadwigą Machulewską / 2012-06-10
     Imprezy kulturalne w czerwcu 2012 - nie przegap! / 2012-06-03
     Imprezy kulturalne w maju 2012 - nie przegap! / 2012-04-30
     Imprezy kulturalne w kwietniu - nie przegap! / 2012-04-01
     Imprezy kulturalne w marcu 2012 - nie przegap! / 2012-02-29
     Imprezy kulturalne w lutym 2012 - nie przegap! / 2012-01-30
     Imprezy kulturalne w październiku - nie przegap! / 2011-10-03
     Imprezy kulturalne we wrześniu - nie przegap! / 2011-09-02
     Imprezy kulturalne w sierpniu - nie przegap! / 2011-07-30
     Imprezy kulturalne w lipcu - nie przegap! / 2011-07-05
     Imprezy kulturalne w czerwcu - nie przegap! / 2011-05-30
     Imprezy kulturalne w maju - nie przegap! / 2011-04-22
     Imprezy kulturalne w czerwcu - nie przegap! / 2010-06-03
     Wydarzenia Kulturalne Zamość 2010 / 2010-05-04
     Imprezy kulturalne w maju - nie przegap! / 2010-05-04
     Imprezy kulturalne w kwietniu - nie przegap! / 2010-04-01
     Imprezy kulturalne w marcu - nie przegap! / 2010-02-27
     Imprezy kulturalne w lutym - nie przegap! / 2010-01-30
     Imprezy kulturalne w styczniu - nie przegap! / 2009-12-28

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet