www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w piątek, 19 kwietnia 2024, w 110 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Adolfa, Tymona, Pafnucego.
Kwietniowe przysłowia: Kwiecień gdy deszczem plecie, maj ustroi w kwiecie. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home > W naszym mieście


- - - - POLECAMY - - - -




Poseł Zawiślak: władze Zamościa zniweczyły plany modernizacji linii kolejowej!

Z udziałem większości zamojskich mediów odbyła się w piątek konferencja prasowa posła Sławomira Zawiślaka, którą parlamentarzysta zorganizował w swoim biurze poselskim.

Spotkanie dotyczyło ustaleń posła w kwestii postawy władz Zamościa w zakresie planów modernizacji linii kolejowej Lublin-Zamość, które omawiano w 2007 r., a które zakończyły się niepowodzeniem. Podczas lutowej sesji Rady Miejskiej poseł Zawiślak poinformował opinię publiczną o uzyskaniu pisma od samorządu województwa lubelskiego. Sugerowano w nim, że plany te - obejmujące budowę łącznika torów w Rejowcu i urządzeń ułatwiających zmianę czoła pociągu w Zawadzie (a więc elementy istotne dla pociągów dalekobieżnych, a więc poruszanych za pomocą lokomotyw), a także remontu odcinka Rejowiec-Zawada w celu znacznego podwyższenia dozwolonej prędkości szlakowej i budowę przystanku kolejowego Zamość Stare Miasto przy ulicy Peowiaków - zostały zarzucone na skutek sprzeciwu prezydenta Marcina Zamoyskiego podczas spotkania 22 listopada 2007 r. Poseł złożył więc do niego zapytanie w tej sprawie. Uzyskał odpowiedź, w której prezydent napisał, że "samorząd Miasta Zamość nie wnosił żadnych sprzeciwów co do realizacji wyżej wymienionej inwestycji. Marszałek Jacek Sobczak oraz osoby, które razem z nim przybyły na spotkanie zostali jedynie poinformowani, iż planowana w koncepcji budowa przystanku kolejowego "Zamość Stare Miasto" w rejonie ulicy Peowiaków jest sprzeczna z prawem tj. zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego przez Radę Miejską Zamościa w dniu 26 czerwca 2006 roku (...) Funkcję przystanku kolejowego - po dokonaniu niezbędnych remontów, które mogły być uwzględnione w projekcie mógłby w dalszym ciągu pełnić Dworzec Kolejowy przy ul. Szczebrzeskiej w Zamościu. (...) Zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80 poz.717) każda zmiana planu zagospodarowania przestrzennego wymaga uzyskania opinii lub uzgodnienia (w zależności od właściwości rzeczowej lub miejscowej) odpowiednich organów. Organami takimi są m.in. Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie, które jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną podległą Zarządowi Województwa Lubelskiego oraz Polskie Koleje Państwowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Lublinie. Obydwie jednostki pozytywnie ustosunkowały się do przedłożonych planów tj. likwidacji odcinka torów kolejowych od rejonu mostu na Łabuńce do wiaduktu w ciągu ul. Prymasa Wyszyńskiego".

Tymczasem dokumenty zaprezentowane przez posła Zawiślaka stawiają tę sprawę w nieco innym świetle. Składają się na to m.in.: notatka ze spotkania z dnia 22 listopada 2007 r., sporządzona przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei sp. z o. o. Można w niej przeczytać, że "Idea projektu spotkała się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem ze strony Prezydenta Zamościa, który zainteresowany jest wyprowadzeniem ruchu kolejowego z miasta do Zawady oraz likwidacją linii kolejowej na odcinku historycznego centrum miasta objętym obszarem światowego dziedzictwa kultury UNESCO. W trakcie dyskusji przedstawiciel IRiPK starał się przedstawić wszystkie negatywne dla gospodarki miasta i regionu konsekwencje pomysłu prezydenta Zamoyskiego". Jak zresztą napisał w innym piśmie wicemarszałek województwa lubelskiego Jacek Sobczak: "Nie rozważano innych wariantów projektu". Innym dokumentem jest lista projektów z sektora kolejowego możliwa wówczas do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego w latach 2007-2013. Obejmowała ona, poza rewitalizacją połączenia Lublin-Zamość, również zakup czterech autobusów szynowych (o podwyższonym standardzie i pojemności 100-120 miejsc siedzących) o łącznej wartości 8,8 mln euro, z przeznaczeniem do obsługi tej linii po modernizacji. Dzięki nim byłoby technicznie możliwe utworzenie co najmniej ośmiu par połączeń z Zamościa do Lublina na dobę. Stało się to jednak nieaktualne po zablokowaniu rewitalizacji linii kolejowej. Trzecim wartym uwagi dokumentem jest pismo od lubelskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Centrum Realizacji Inwestycji. Podmiot ten "nie posiada żadnej dokumentacji dotyczącej planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Zamościa zakładającego likwidację torów kolejowych i nie uzgadniał tego planu zagospodarowania".

Poseł Zawiślak nazwał postawę prezydenta Zamoyskiego skandaliczną. W jego wystąpieniu pojawiła się jednak odrobina nadziei. Stwierdził bowiem, że "dzięki wspólnej pracy wszystkich będziemy w stanie już w przyszłym roku przywrócić połączenia kolejowe na Zamojszczyźnie". Jaśniejszej przyszłości upatruje w remoncie wiaduktu kolejowego w Wólce Orłowskiej, naprawie głównego szlaku kolejowego na 10-kilometrowym odcinku Ruskie Piaski-Zawada, a także unieważnieniu przetargu na 6-letnią umowę ramową na przewozy kolejowe na Lubelszczyźnie, w zakresie, za jaki odpowiedzialny jest Urząd Marszałkowski. Według posła, należy dążyć do zawarcia takiej umowy maksymalnie na rok, aby później znalazły się w niej przewozy na trasie Lublin-Zamość. Padła również sugestia wzorowania się na województwie podkarpackim, które przy dobrej woli przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury odtworzyło połączenia dalekobieżne przez stworzenie połączeń zahaczających o Ukrainę i dzięki temu mogąc przeznaczyć na nie pieniądze z budżetu centralnego z puli zapisanej na rzecz kolejowej komunikacji międzynarodowej.


autor / źródło: Robert Marchwiany
dodano: 2010-03-26 przeczytano: 5138 razy.



Zobacz podobne:
     "Problemy i perspektywy kolei na Zamojszczyźnie" odsłona druga / 2012-04-02
     Między nami kolesiami / 2012-03-22
     Mimo wszystko / 2012-03-08
     Inicjatorzy spotkania dot. rozwoju kolei na Zamojszczyźnie wystosowali pismo do marszałka województwa / 2012-01-19
     Rozmawiali o przyszłości kolei na Zamojszczyźnie / 2011-12-23
     Będą sondować przywrócenie pociągu Warszawa - Roztocze - Lwów / 2011-12-10
     Kolejowy pejzaż / 2011-12-08
     Zgłoś uwagi do nowego rozkładu jazdy pociągów / 2011-06-09
     Szynobusy wracają na Roztocze / 2011-05-23
     Młodzi grafficiarze promują zamojską kolej / 2011-05-18
     Na Wielkanoc lub majówkę do Zamościa z Intercity / 2011-04-13
     Zaproponowali rozkład jazdy szynobusów do Lublina / 2011-03-24
     Rozdają ulotki promujące jazdę koleją / 2011-03-20
     Apel o dialog w sprawie połączeń kolejowych / 2011-03-03
     Bezkoleje zakończone - przynajmniej na razie / 2011-02-24
     Województwo wdraża PUK / 2011-01-20
     Szerokie okno czy szeroki gwóźdź? / 2010-12-08
     Kolejowi związkowcy komentują... / 2010-11-14
     Kolej znowu ma wrócić / 2010-11-10
     Mit o szybkiej kolei na Roztoczu / 2010-09-30

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet