|
Technikum czyli nowa jakość kształcenia Od rozpoczęcia obowiązującej reformy edukacji w polskim szkolnictwie zaszło wiele zmian... Czy na lepsze? Opinie są podzielone. Trudno dziś jednoznacznie opowiedzieć się "za" lub "przeciw" istniejącemu podziałowi edukacji na główne etapy.
Jednym z głównych założeń obowiązującego obecnie systemu edukacji w Polsce była ciągłość procesu nauczania. Młodzi ludzie mieli wchodzić w mury szkół średnich wyposażeni w bagaż wiedzy i umiejętności. Niestety szkoły średnie, uczniowie i ich rodzice zauważają, iż jest to jedynie szczytna idea. Znaczna grupa absolwentów gimnazjów już na starcie boryka się z trudnościami w nowej szkole. Rozpoczynając naukę w szkole średniej, młodzi ludzie przeżywają szok. Nie jest to tylko zaskoczenie nową rzeczywistością, do której trzeba będzie się przyzwyczaić, ale także świadomość braków jakie mają.
Programy nauczania szkół średnich są przeładowane treściami. Nauczyciele i dyrekcja starają się pomagać uczniom jak tylko mogą, ale przy braku czasu i, co ważniejsze, środków nie wiele można w tej sytuacji zrobić. Uczniowie klas pierwszych muszą radzić sobie sami z wyrównywaniem różnic programowych. Jednak są takie szkoły, które znajdują antidotum na tą bolączkę. Dobrym przykładem jest pomysł CST Zamość. Uczniowie klas pierwszych technikum po gimnazjum "dostają" dodatkowe godziny na wyrównanie różnic po gimnazjum. W drugim roku nauki na zajęciach dodatkowych pracują z trudniejszymi partiami bieżącego materiału z tzw. "przedmiotów maturalnych", czyli z języka polskiego, języka angielskiego i matematyki, a także wybranego przedmiotu maturalnego. W kasach trzeciej i czwartej technikum uczniowie otrzymują dodatkowe godziny na przygotowanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Gdy doliczyć do tego tzw. "godziny dyrektora" zwiększające ilość godzin z przedmiotów maturalnych, wydaje się, że Szkoła robi wszystko, co może ze swojej strony, by po czterech latach jej absolwenci zdali zewnętrzne egzaminy jak najlepiej.
Technikum po gimnazjum, poza oczywistym wykształceniem średnim, daje swoim absolwentom coś jeszcze - dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, czyli popularny "tytuł technika". Wśród zawodów cieszących się rosnącą popularnością liczną grupę stanowią specjalności komputerowe. Do niedawna technik informatyk był wiodącym profilem wśród techników. Jednak obecny rynek pracy wymusza specjalizację - nawet w branży komputerowej. Niejednokrotnie nie wystarczy już tylko globalna wiedza z zakresu systemów operacyjnych i sieci, oprogramowania biurowego, strukturalnego i obiektowego, urządzeń techniki komputerowej, multimediów czy grafiki komputerowej - jak to jest w przypadku technika informatyka. Rozwijający się dynamicznie polski, jak też unijny rynek pracy poszukuje często specjalistów z konkretnej dziedziny wewnątrz branży komputerowej. Odpowiedzią Ministerstwa Edukacji Narodowej było utworzenie takich specjalności jak np. technik teleinformatyk czy technik cyfrowych procesów graficznych. Wiele szkół w kraju daje możliwość doprecyzowania wiedzy ogólnej na kierunku technik informatyk poprzez zajęcia specjalizacyjne, które w czteroletnim cyku kształcenia zajmują zaledwie 12 z 50 godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe w tym typie szkoły. Patrząc jedynie na same przedmioty jakie oferuje technik teleinformatyk (elektrotechnika i elektronika, technologia elementów teleinformatycznych, komputerowe wspomaganie projektowania, układy cyfrowe, podstawy teleinformatyki, przetwarzanie i obróbka sygnałów, urządzenia techniki komputerowej, pracownia systemów komputerowych i sieci teleinformatycznych), czy technik cyfrowych procesów graficznych (materiałoznawstwo, pracownia procesów cyfrowych, projektowania i przygotowania cyfrowego, procesów reprodukcyjnych, cyfrowe technologie graficzne, maszyny i urządzenia cyfrowe, działalność poligraficzno-medialna) widać już na pierwszy rzut oka, że zawody te są diametralnie różne w zestawieniu z technikiem informatykiem. Nie trudno zauważyć, że technik informatyk ze specjalnością grafika komputerowa to całkowicie inny zawód niż technik cyfrowych procesów graficznych. Ten drugi daje o wiele szersze spektrum wiedzy i umiejętności w dziedzinie cyfrowej grafiki i poligrafii. W chwili obecnej tylko jedna szkoła w Zamościu - Centrum Szkół Technicznych Zamość - posiada w swojej ofercie technika cyfrowych procesów graficznych.
Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej nauka języków obcych stała się bardzo ważnym elementem kształcenia. Licea ogólnokształcące, czy profilowane dają jedynie możliwość zdobycia globalnych umiejętności językowych z głównych dziedzin życia. Również w tym zakresie technika są dla młodych ludzi atrakcyjniejszą alternatywą. Dzieje się tak dlatego, że dodatkowo oferują one język obcy zawodowy, który jest przedmiotem ukierunkowanym zgodnie z profile kształcenia. przedmiotem. Absolwenci techników, dzięki znajomości zawodowego języka obcego, stają się na europejskich, jak też polskich rynkach pracy wartościowymi i poszukiwanymi fachowcami. Przeważnie, szkoły tego typu oferują możliwość nauki tyko jednego języka obcego zawodowego. Dla wielu osób, które pragną czegoś więcej pozostają a takiej sytuacji zajęcia prywatne lub szkoły językowe - a to stanowi dodatkowy wydatek nawet powyżej 100 zł miesięcznie. Ale i temu można zaradzić. Centrum Szkół Technicznych Zamość wyszło z ofertą dodatkowego języka obcego zawodowego. W zależności od kierunku, w drugiej lub trzeciej klasie uczniowie mogą rozpocząć naukę drugiego języka obcego zawodowego, a wszystkie zajęcia dodatkowe odbywać się będą w ramach czesnego, które wynosi 50 zł miesięcznie.
Absolwenci szkół średnich pytani, co sprawiało im największą trudność w trakcie nauki, niejednokrotnie odpowiadają, że podjęcie decyzji odnośnie swojej dalszej przyszłości. Powiatowy Urząd Pracy, czy wszelkie poradnie służą w prawdzie radą w tej dziedzinie, jednak w trakcie ostatniego roku nauki grupa osób, które znajdują czas na odwiedzanie tych instytucji jest mała. Dzieje się tak dlatego, że klasa kończąca to wytężona praca ukierunkowana na powtórzenie materiału do egzaminów - maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Interesującym jest pomysł utworzenia punktu konsultacyjnego na terenie danej szkoły. W ostatnim roku nauki w technikum, przyszli absolwenci mogą korzystać z indywidualnych konsultacji, których udzielać będzie specjalista. Osoba taka opracowuje dla każdego ucznia indywidualnie strategię dotyczącą dalszego kształcenia lub podjęcia interesującej pracy. W realizację właśnie takiego projektu zaangażowało się Centrum Szkół Technicznych Zamość.
Nauka w szkole średniej ma bardzo istotny wpływ na całe dalsze życie młodych ludzi. Ważne jest, by czas spędzony w szkole ponadgimnazjalnej był efektywnie wykorzystany. Dlatego też, już na samym początku warto bardzo dokładne przyjrzeć się ofercie danej szkoły oraz zastanowić co konkretnie można uzyskać w wyniku wybranego kierunku kształcenia.
autor / źródło: PS dodano: 2008-07-08 przeczytano: 3022 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|