|
Strategią w kulturę ZamościaUrząd Miasta Zamość zapragnął zarządzać kulturą miasta profesjonalnie. Umowę na opracowanie dokumentu "Strategia rozwoju kultury Zamościa na lata 2008-2015" podpisał z Firmą Marketingową Hektor z Tarnowa. Strategia będzie gotowa w przyszłym roku.
W piątek (10 października), w Sali Consulatus zamojskiego Ratusza odbyły się konsultacje z udziałem prezesa Firmy Hektor Stanisława Lisa oraz przedstawicieli zamojskich placówek, instytucji kultury i stowarzyszeń. Urząd Miasta reprezentowała wiceprezydent Iwonna Stopczyńska oraz dyrektor Wydziału Kultury i Promocji i Spaw Socjalnych Jadwiga Machulewska. Komisję Kultury Rady Miasta reprezentowała Zofia Piłat.
Uczestnicy spotkania poznali założenia do Strategii, wypełnili ankiety pomocne do wykonania analizy SWOT oraz ankietę do zdiagnozowania stanu kultury na terenie miasta, określenia wizji, misji i celów operacyjnych i strategicznych nowatorskiego dla Zamościa dokumentu. W celu zapoznania szerokiego grona mieszkańców i gości z podjętymi przez Urząd Miasta Zamościa działaniami zorganizowano konferencje prasową.
Podstawową przesłanką dla opracowania strategicznego planu rozwoju była potrzeba zwiększenia efektywności dostępu mieszkańców oraz odwiedzających Hetmański Gród turystów do dóbr kultury oraz oferty kulturalnej instytucji i działających w mieście stowarzyszeń społeczno - kulturalnych.
Idee strategii objaśniła wiceprezydent Iwonna Stopczyńska.
- Wyodrębnienie strategii rozwoju kultury świadczy o tym, że miasto duża wagę przywiązuje do kultury, do tego co dzieje się na terenie miasta w obszarze kultury. Miasto pragnie poznać opinie mieszkańców na temat kultury i tego, co dzieje się w Zamościu.
Pani wiceprezydent ma zaufanie do mieszkańców Zamościa. Uważa, że ankieta przygotowana jest dobrze i dobre imprezy obronią się, nie boi się o wyniki ankiety.
Wyjaśnień dotyczących pracy nad strategią i korzyści wynikających z przygotowania dokumentu udzielił Stanisław Lis z Firmy Hektor.
- W strategii znajdzie się opis zadań, które powinny być realizowane przez instytucje kultury. Zostanie przygotowany bilans kosztów oraz źródła finansowania. Będzie wiadomo ile powinien wydać samorząd, ile z funduszy europejskich, jakie jest miejsce na partnerstwo publiczno - prywatne, mecenat i sponsoring. Zostanie opracowany algorytm regulujący poziom finansowania wydarzeń artystycznych i instytucji kulturalnych. Określi się wysokość środków na remont obiektów kultury i na potrzeby inwestycyjne związane z bazą materialną (np. duża sala widowiska/koncertowa) oraz źródła ich finansowania.
Dokument obejmie wszystko, co dzieje się w dziedziny kultury na terenie miasta. Pokaże miejsce stowarzyszeń w lokalnym układzie kultury, poziom zadań zleconych przez samorząd terytorialny do realizacji, uporządkuje sprawy majątkowe kultury, instrumenty usprawniające funkcjonowanie instytucji kultury, itd.
Strategia służyć będzie do budowy wizerunku i marki miasta w Polsce i w Europie, marki, która ma wartość przekładająca się na konkretny budżet i pieniądze wpływające do budżetu miasta i zasilające przedsiębiorstwa na terenie miasta, marka to turyści i inwestorzy.
Przeprowadzone badania pozwolą uzyskać informację ile procent osób przyjeżdża do Zamościa zwabionych atrakcyjnym wydarzeniem kulturalnym, a ile chcących zobaczyć piękno starówki, i czy to co zobaczyli będzie ich zachęcało, żeby po raz kolejny tu przyjechać i polecić to miejsce swoim znajomym.
Przygotowywana strategia pokaże kulturę nie tylko jako wysublimowaną dziedzinę aktywności kilkunastu pasjonatów i instytucji, ale jako ważny obszar rozwoju społeczno - gospodarczego i ważną dziedzinę życia mieszkańców. Kultura ma przynosić konkretne efekty i pieniądze. Strategia nie ograniczy nikomu możliwości pozyskania środków na imprezy.
Adresatem strategii są: instytucje kultury działające na terenie miasta, organizacje pozarządowe, grupy formalne i nieformalne, a beneficjentem końcowym - mieszkańcy i turyści przyjeżdżający do Zamościa. Potrzebna jest Prezydentowi Zamościa, Komisji Kultury Urzędu Miasta Zamościa do sporządzenia projektu budżetu na przyszły rok, również i na przyszłe lata. Ze strategią łatwiej będzie przedkładać założenia budżetowe Radzie Miasta i aplikować o środki zewnętrzne.
Jest to nowe podejście do wykorzystania kultury w rozwoju społeczno - gospodarczego. Według przeprowadzonych analiz kultura, w tym przemysł kultury tworzą ok. 5,5 proc. produktu krajowego brutto. Za tym idą nowe miejsca pracy, kultura wspiera turystykę, buduje społeczeństwo obywatelskie i informacyjne.
Prezes Lis podkreślił, że kultura w Zamościu jest dla mieszkańców Zamościa. To kultura, którą realizują instytucje kultury, grupy nieformalne, organizacje pozarządowe i potencjał wynikający z dziedzictwa narodowego. Jest także dla tych, którzy chcą przyjechać do Zamościa, bo przyciąga ich tutaj zabytkowa starówka i wydarzenia artystyczne. Zamość może rywalizować jeśli chodzi o "kulturę" z miastami o 130 tys. liczbie mieszkańców bez żadnych kompleksów.
Magistrat zamarzył o sprawnym planowaniu budżetu na takie przedsięwzięcia kulturalne, które najlepiej zaspokoją potrzeby mieszkańców kanclerskiego grodu i turystów. Potencjał kultury wykorzystany będzie w sposób nowoczesny, by zdynamizować rozwój miasta, zwiększyć ilość turystów, zmotywować do przedsiębiorczości.
Jak powiedziała Jadwiga Machulewska - dyrektor Wydziału Kultury i Promocji UM Zamość - mimo wysokich nakładów finansowych, sytuacja instytucji i pracowników kultury nie ulega poprawie. Należy podjąć działanie, które w systemowy sposób pozwolą na rozwiązania, bez szkody dla funkcjonowania instytucji i przedsięwzięć programowych. Należy określić, co wartościowego trzeba ocalić, a z czego zrezygnować, by zwiększyć efekty, przy tych samych nakładach finansowych.
* * *
Kulturze Zamościa i Strategii rozwoju kultury Zamościa życzymy jak najlepiej. Jednak wszystko sprowadza się do wspólnoty interesów, tych, którzy pracować będą nad strategią i tych, którzy będą ją wdrażać. Przygotowanie strategii to zaledwie początek sukcesu. By spełniła swój cel, musi być realizowana, a najlepiej zrealizowana.
Słowo strategia póki co, brzmi bardzo obco. Póki co, budzi sprzeciw, bo to znowu coś nowego, może nawet, zdaniem niektórych, niepotrzebnego. Dlaczego? Mamy przecież tyle imprez, że na więcej w kalendarzu nie starcza miejsca. Prawda, tylko częściowa. Coraz trudniej sfinansować przedsięwzięcia kulturalne, czasem, coraz trudniej o widza. A przede wszystkim, trudniej o turystę i wynikające z tego korzyści dla miasta i mieszkańców.
Nikt nie lubi nowego, ale nowe musi przyjść. Potrzebny jest kredyt zaufania u mieszkańców i 20 tys. zł. I jeszcze coś - jasno określony cel strategii, najlepiej konkretny i mierzalny, cel wybrany wspólnie. Nie jest łatwo dziś przekonać wszystkich do wszystkiego. Jednak, róbmy coś, to lepsze od nic nie robienia!
* * *
Zapraszamy naszych Czytelników do współtoworzenia strategii poprzez wypełnienie załączonych ankiet, która jest elementem wspomagającym przygotowanie strategii - mieszkańców Zamościa prosimy o wypełnienie "Ankiety dotyczącej uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta", natomiast turystów, którzy odwiedzili Hetmański Gród prosimy o wyrażenie swoich opinii w "Ankiecie turystycznej".
Wypełnione ankiety można wysyłać na adres mailowy hektor@hektor-tarnow.eu lub pocztą tradycyjną do Firmy Marketingowej HEKTOR (ul. Kaczkowskiego 7, 33-100 Tarnów) bądź do Biura Obsługi Interesantów Urzędu Miasta Zamość (Rynek Wielki 13, 22-400 Zamość) w kopercie z dopiskiem "Strategia rozwoju kultury Zamościa". Termin nadsyłania ankiet mija 27 października.
[ ]
[ ]autor / źródło: Teresa Madej dodano: 2008-10-15 przeczytano: 15708 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|