|
Propozycje zmiany sieci szkółPrzedłożone propozycje zmiany sieci szkół Miasta Zamość mają na celu rozwój szkolnictwa ponadgimnazjalnego i kształcenia ustawicznego w połączeniu ze wzbogaceniem oferty edukacyjnej szkół, co gwarantuje w przyszłości ograniczenie redukcji zatrudnienia kadry pedagogicznej i adm.- obsługowej.
Propozycje zawarte w przedłożonym materiale na temat łączenia szkół w zespół, dotyczą przede wszystkim powstania jednej jednostki budżetowej dla obu szkół. Nastąpi więc połączenie zatrudnienia pracowników administracyjno-obsługowych, co pozwoli w najbliższym czasie uniknąć redukcji zatrudnienia tej grupy pracowników i usprawni obsługę szkół. Dokonana zmiana zakresów czynności pozwoli na odciążenie pedagogów zatrudnionych w szkole podstawowej i gimnazjum od czynności administracyjnych związanych np. z wypłatą świadczeń socjalnych, wyprawką szkolną, wydawaniem mleka, obiadów itp.
Szkoły wchodzące w skład zespołu zachowają swoje imię, ceremoniał szkolny, wypracowany system wychowawczy oraz dotychczasową lokalizację zajęć dla poszczególnych etapów edukacji oraz istniejące oddzielne wejścia do szkół. Zgodnie z przepisami art. 23 Kodeksu Pracy z chwilą powstania zespołu szkół nastąpi przejście zakładu pracy na innego pracodawcę - pracodawcą dla pracowników staje się dyrektor Zespołu Szkół, z tym, że nauczyciele staną się pracownikami zatrudnionymi w Zespole Szkół z dodanym określeniem danej szkoły( szkoła podstawowa lub gimnazjum).Warunki stosunku pracy nawiązane przed połączeniem się szkół w zespół nie ulegają zmianie.
Powołanie dyrektora zespołu wyłonionego w drodze konkursu umożliwi sprawniejsze zarządzanie, pozwoli na łatwiejsze pozyskiwanie środków zewnętrznych na modernizację obiektu. Zakłada się przyjęcie jako standard powołanie w zespole szkół - 1 wicedyrektora w szkole podstawowej i 1 wicedyrektora w gimnazjum. W zależności od zgłoszonych potrzeb w zespołach o dużej liczbie uczniów będzie powołany dodatkowo I wicedyrektor ds. wychowawczych.
Realizacja powyższych zmian organizacyjnych pozwoli na wsparcie procesu wychowawczego poprzez zatrudnienie dodatkowo dla każdego zespołu psychologa w wymiarze Vi etatu, przyznanie przez organ prowadzący dodatkowej godziny dla każdego oddziału klas od I-III w gimnazjum z przeznaczeniem na nauczanie drugiego języka obcego oraz wypracowanie standardów zatrudnienia pracowników administracyjno-obsługowych niezależnie od liczby uczniów i oddziałów w szkołach oraz umożliwi podjęcie prac nad zmianą Układu Zbiorowego dla pracowników nie będących nauczycielami oraz zmianą Regulaminu wynagradzania nauczycieli (zwiększenie dodatku funkcyjnego i motywacyjnego dla kadry kierowniczej zespołu). Utworzenie zespołu pozwoli również uzyskać lepszą koordynację w zakresie wykorzystywania pomieszczeń dydaktycznych, w tym sali gimnastycznej i obiektów sportowych zgodnie z potrzebami obu szkół. Pozwoli również na wzbogacenie oferty edukacyjnej mającej na celu zwiększenie liczby uczniów spoza terenu Miasta Zamość, poprzez powstanie m.in. w gimnazjach pracowni językowych.
Rada Miejska w Zamościu w dniu 29 stycznia 2007 r podjęła uchwałę Nr IV/30/07 w sprawie zamiaru likwidacji publicznej szkoły podstawowej o nazwie -Szkoła Podstawowa Nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w
Zamościu. Zgodnie z art. 59 ust 1 i 2 ustawy o systemie oświaty mające na celu powiadomienie rodziców zamiarze likwidacji szkoły. Wystąpiono również do Lubelskiego Kuratora Oświaty w celu uzyskania opinii sprawie likwidacji szkoły.
Podjęcie uchwały intencyjnej stanowi realizację przyjętych przez Radę Miejską w Zamościu kierunków funkcjonowania oświaty na lata 2004-2006 gdzie przyjęto, że z uwagi na niż demograficzny należy zlikwidować co najmniej jedną szkołę podstawową. Przewiduje się,że w roku szkolnym 2007/2008 w porównaniu do roku szkolnego 2004/2005 liczba uczniów w szkołach podstawowych będzie mniejsza o około 947 uczniów i 26 oddziałów a w roku szkolnym 2012/2013 o 1520 uczniów w porównaniu do roku szkolnego 2007/2008.
Obwód zlikwidowanej szkoły przejęłaby Szkoła Podstawowa Nr 6 i Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi -Szkoła Podstawowa Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi. Gwarantuje się możliwość przeniesienia całych klas za zgodą rodziców oraz zatrudnienie nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych w szkołach przejmujących uczniów likwidowanej szkoły.
Przewidywana organizacja szkół po przeprowadzonych zmianach z uwzględnieniem wariantu likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 7 nie wskazuje na pogorszenie warunków nauki w tych szkołach i ograniczenie powszechnej dostępności do szkół. Organ prowadzący w celu ułatwienia dojazdu uczniom do Szkoły Podstawowej Nr 6 zabezpieczy dojazd autobusu MZK w rejon tej szkoły, w godzinach odpowiadających potrzebom wynikającym z planu zajęć.
Należy podkreślić,że przejęcie uczniów likwidowanej szkoły przez Szkołę Podstawową Nr 6 nie spowoduje pogorszenia warunków nauczania. Zmianowość w tej szkole zostanie utrzymana na tym samym poziomie. Nauka odbywałaby się w godzinach od 8-ej do 15 -ej. Utrzymanie zmianowości jest możliwe do realizacji, gdyż Szkoła Podstawowa Nr 6 dysponuje odpowiednią liczbą sal lekcyjnych.posiada dwie sale informatyczne(dotychczas wykorzystywane w 50%), dwie sale językowe,dysponuje bazą sportową obejmującą salę gimnastyczną, salą dla ćwiczeń dla klas I-III, salę korekcyjną oraz boiska sportowe.
Szkoła Podstawowa Nr 6 jest szkołą, w której poziom nauczania ocenić należy jako wysoki. Potwierdzeniem tego są uzyskiwane wyniki sprawdzianu dla klas VI. Porównując wyniki szkół dla których organem prowadzącym jest Miasto Zamość w kolejnych latach -Szkoła Podstawowa Nr 6,Nr 4 i Nr 9 osiągnęły najlepszy wynik średni, natomiast Szkoła Podstawowa Nr 7 i Nr 3 wynik najsłabszy.
Uczniowie z oddziału integracyjnego Szkoły Podstawowej Nr 7 mają możliwość kontynuowania nauki w Zespole Szkół Nr 1-Szkole Podstawowej Nr 10. Szkoła posiada dogodne warunki do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, jest szkołą bez barier architektonicznych. Posiada pochylnię, dostosowane toalety oraz ciągi komunikacyjne do potrzeb niepełnosprawnych. Dysponuje pracowniami specjalistycznymi takimi jak: pracownia logopedyczna, pracownia audio-psycho-lingwistyczna, pracownia gimnastyki korekcyjnej. pracownia EEG BIOFEEDBACK, pracownia dla potrzeb dzieci słabo widzących, specjalistyczna pracownia przyrodnicza. Szkoła dysponuje nowoczesnym sprzętem dydaktycznym ułatwiającym kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Zatrudnia specjalistów w zakresie oligofrenopedagogiki, logopedii. W wymiarze 1/2 etatu zatrudniony jest psycholog szkolny. Prowadzone są zajęcia rewalidacyjne w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów. Szkoła pracuje w systemie jednozmianowym, posiada dobre warunki lokalowe. Liczebność klas pozwala na pełną realizację podstaw programowych oraz programu wychowawczego. System doskonalenia nauczycieli corocznie uwzględnia potrzeby w zakresie pracy z uczniem niepełnosprawnym. O dobrej jakości pracy szkoły świadczy uzyskanie w 2006 r Certyfikatu Jakości ISO 9001:2000.
W celu poprawy warunków nauczania uczniów Gimnazjum Nr 1, w tym umożliwienie uczniom dostępności do sali gimnastycznej i stołówki, nastąpi przeniesienie siedziby tej szkoły do budynku po zlikwidowanej Szkole Podstawowej Nr 7.
Propozycja zmiany sieci szkół podstawowych na terenie Miasta Zamość wynika również z potrzeby wygospodarowania pomieszczeń dla Centrum Kształcenia Ustawicznego. Dotychczas zajmowany obiekt przez CKU jest obiektem zabytkowym w którym nie ma możliwości likwidacji barier architektonicznych, w tym dokonania podjazdu do szkoły, co utrudnia dostęp do szkoły 12 uczniom niepełnosprawnym ruchowo. Budynek po Gimnazjum Nr 1 przeznaczony zostałby na potrzeby Centrum Kształcenia Ustawicznego w celu poprawy warunków kształcenia ponad 960 słuchaczy, co umożliwi pozyskanie środków spoza budżetu miasta na remont kapitalny obiektu, w tym likwidację barier architektonicznych i rozwiąże problem lokalizacji Rektoratu Wyższej Szkoły Zawodowej. Uchwałą Nr XI/110/03 Rada Miejska w Zamościu poparła inicjatywę utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej i zadeklarowała podjęcie działań zmierzających do przekazania na rzecz tworzonej uczelni części nieruchomości, odpowiadającej 5 pomieszczeniom, położonej przy ul. Akademickiej 8.
W celu wypracowania perspektyw rozwoju szkolnictwa zawodowego-ponadgimnazjalnego na terenie Miasta Zamość, zostanie powołany zespół składający się z przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych, Urzędu Pracy i lokalnych przedsiębiorców. Proponowane zmiany w tym zakresie podjęte będą w latach 2008-2009 i uzależnione będą od pozyskania środków z funduszy strukturalnych UE.
Zastępca Prezydenta, Iwona Stopczyńska
Dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu, Kazimierz Chrzanowski
autor / źródło: korespondencja dodano: 2007-02-20 przeczytano: 14308 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|