|
Spotkanie z okazji Światowego Dnia TurystykiŚwiatowy Dzień Turystyki obchodzony był w bieżącym roku pod hasłem "Turystyka i zrównoważona energia - siłami napędowymi zrównoważonego rozwoju". Spotkanie samorządowców oraz przedstawicieli branży turystycznej Zamościa i Roztocza odbyło się 19 października br. w zamojskim Ogrodzie Zoologicznym im. Stefana Milera, obiekcie uznanym przez internautów za najlepszy produkt turystyczny województwa lubelskiego 2012.
W swoim wystąpieniu Marcin Zamoyski, Prezydent Zamościa zauważył, że rok 2013 nie będzie łaskawy dla sektora turystycznego/gospodarki i dlatego warto spróbować przekonać przede wszystkim Polaków do przyjazdu do Zamościa. Prezydent dodał, że po rozmowie z Ambasadorem Rosji wie, że Zamość nie jest znany u naszego sąsiada, a potencjał Rosji i Ukrainy w tej materii jest ogromny. Warto więc zawalczyć o turystów z tych krajów, które nie leżą w dużej odległości od naszego Miasta - apelował Prezydent Zamoyski.
Podczas spotkania przygotowanego przez Miasto Zamość oraz Lokalną Organizację Turystyczną "Zamość i Roztocze" za działalność i zaangażowanie w promocję turystycznej marki Hetmańskiego Grodu przyznano nagrody Prezydenta Miasta Zamość. Otrzymały je - Z okazji jubileuszu 35-lecia pracy jako przewodnik turystyczny - Teresa Madej i Ewa Pasieczna oraz Andrzej Bużantowicz z okazji jubileuszu 40-lecia pracy jako przewodnik turystyczny. Za pracę i zaangażowanie w promocję Zamościa na turystycznej mapie Polski - Andrzej Kudlicki z Biura Turystycznego "Quand" oraz Michał Basiński, Prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej "Roztocze". Za działalność w zakresie turystyki przyjazdowej i promocji turystycznej miasta - Maria Kabaczyńska, długoletnia pracownica PTTK Oddział w Zamościu. Za działania i zaangażowanie w promocję Zamościa - Grzegorz Garbuz, Dyrektor Ogrodu Zoologicznego im. Stefana Milera.
ROZTOCZANA, czyli nagrodę Lokalnej Organizacji Turystycznej "Zamość i Roztocze" za produkt turystyczny roku 2012 otrzymała Gmina Józefów za "Szlak geoturystyczny Roztocza Środkowego".
Przyznana po raz pierwszy nagroda będzie corocznym wyróżnieniem dla najlepszego produktu turystycznego funkcjonującego na terenie działalności LOT "Zamość i Roztocze".
Wyróżnienia LOT "Zamość i Roztocze" otrzymali: Maria Ryń - za upowszechnianie turystyki aktywnej oraz wysiłek włożony w nowe inwestycje w Nieliszu i Michalowie, Jan Czochra - za zainicjowanie spływów kajakowych na Roztoczu oraz wkład w rozwój turystyki aktywnej, Tadeusz Kończyński - za budowę kompleksu rekreacyjno- wypoczynkowego Hotel "Artis" SPA & Wellness, tworzącego nową jakość oferty kierowanej do turystów i Zamojski Ogród Zoologiczny im. Stefana Milera w Zamościu - za ogromny wysiłek włożony w rozbudowę i modernizację Ogrodu Zoologicznego, a tym samym uatrakcyjnienie i wzbogacenie oferty turystycznej regionu.
Prezydent Zamościa Marcin Zamoyski i Marek Jawor, Prezes LOT "Zamość i Roztocze" podziękowali również Marii Brzozowskiej, byłej dyrektor Hotelu "Orbis" w Zamościu za wieloletnią pracę na rzecz rozwoju turystycznego regionu. Podziękowania za współpracę z LOT "Zamość i Roztocze" otrzymała Krystyna Mańko.
Spotkanie w zamojskim ZOO było również okazją do prezentacji projektów inwestycyjnych, które Miasto Zamość zrealizowało z myślą o stworzeniu renomowanego produktu turystycznego.
Prezentację przedstawił Tomasz Kossowski - Zastępca Prezydenta Miasta Zamość. Zachodniopomorska Grupa Doradcza Sp. z o.o. przedstawiła z kolei wyniki ewaluacji projektu Zamość, miasto UNESCO, Pomnik Historii RP produktem turystycznym polskiej gospodarki, który od 2010 roku realizowany jest przez Miasto Zamość przy udziale środków UE. Była to wstępna prezentacja badań marketingowych, czyli ocena - z punktu widzenia turysty, krajowego i zagranicznego, który odwiedził Zamość i Roztocze w okresie od maja do września br. - stopnia w jaki realizowany projekt: "Zamość miasto UNESCO Pomnik Historii RP - produktem turystycznym polskiej gospodarki" - przyczynił się do zwiększenia się liczby turystów w Zamościu.
Na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych Zamojski Turysta to: w 51 proc. kobieta - kraj, 48 proc. - zagranica. Ma od 31 do 40 lat (31 proc.), wykształcenie wyższe (52 proc. - Polska i 71 proc . - cudzoziemcy). Przebywają w Zamościu w ramach urlopu lub weekendu ponieważ turyści zawodowo nadal są aktywni, a pochodzą z dużego miasta. Jako cel przyjazdu podają - zwiedzanie (prawie 50 proc.). Swój wyjazd zorganizowali w zdecydowanej większości indywidulanie, często z rodziną, z wycieczką przyjazd deklarowało 14 proc. z kraju i 30 proc. z zagranicy. Co ważne - na pytanie o źródło informacji o Zamościu - najczęściej odpowiedź brzmi: "wcześniejszy pobyt w mieście" (36 proc.), 27 proc. pozyskało wiedzę o Zamościu z Internetu, a 20 proc. od znajomych i rodziny. Zarówno turyści krajowi jak i zagraniczni za atrakcje uznali: Stare Miasto Zamość, w kolejności - Rynek Wielki i ZOO. I to właśnie Zamojski Ogród Zoologiczny jest najczęściej odwiedzany przez turystów z Polski, potem Stare Miasto. Zagraniczni turyści przede wszystkim zwiedzają jednak Stare Miasto, park i fortyfikacje. Aż 90 proc. respondentów wyniosło pozytywne wrażenia z pobytu w Zamościu, a prawie połowa z nich zadeklarowała swój powrót do "Idealnego Miasta - Zamościa".
Raport końcowy znany będzie w listopadzie br. Wtedy służby PR naszego grodu poznają szczegółową sylwetkę/charakterystykę Turysty odwiedzjącego nasz region, co oczywiście ma się przełożyć na skuteczniejsze narzędzia marketingowe, które posłużą do dotarcia do Turysty potencjalnie zainteresowanego przyjazdem do Zamościa i będą pracować nad przekonania go do dłuższego pobytu w naszym Mieście, nie 2 godziny, a może nawet dwa dni.
Wszyscy zgodnie podkreśli, że nie ma lepszego ambasadora jak zadowolony z pobytu w Zamościu turysta, pragnący ponownie odwiedzić nasze piękne miasto. Jak dodał Tadeusz Kończyński, właściciel Park Sp. z o.o. (Hotel "Artis") - W idealnym mieście jakim jest Zamość - idealny biznes to turystyka.
Uczestnicy spotkania zwiedzili także ZOO, które w ciągu ostatniego roku, po modernizacji ogrodu, podwoiło liczbę zwiedzających - na koniec września br. 207 tys. osób, docierających do nas przede wszystkim z województwa: lubelskiego (38 proc.), z mazowieckiego, podkarpackiego i małopolskiego. Za pomocą strony internetowej i kamery odwiedza ZOO miesięcznie ok. 130 tys. Internautów z 6 kontynentów, z 2 tys. miast, co daje rocznie ok. 1,5 mln "wejść". A w planach naszej turystycznej wizytówki na rok 2013 dalsze inwestycje, m.in. żyrafiarnia.
Na podsumowanie padło mało pozytywne stwierdzenie, że "sezonu turystycznego w Zamościu nie wydłużymy", z którym pozwolę sobie - nie zgodzić się. A dlaczego nie?! Przecież nadal pracują hotele i restauracje, Stare Miasto ma ciekawą jesienną - zimową szatę, podobnie jak fortyfikacje. Muzeum Zamojskie nie zamyka swoich gościnnych, zabytkowych drzwi, ani BWA Galeria Zamojska, czy także Centrum "Synagoga". Przewodnicy turystyczni nie zapadają w zimowy sen, a w Zamojskim Domu Kultury zaplanowano nawet "Jesień teatralną". Przecież w badaniu stwierdzono, że turyści przyjeżdżają do Zamościa także w ramach szkoleń, po zakupy, etc. Co więcej, nawet drogi dojazdowe się poprawiły. Więc może trzeba ruszyć głową i zbudować ofertę na jesień i zimę, jeśli nie dla turysty zagranicznego to przynajmniej dla krajowego. I dorzucić do tego zimowe atrakcje na Roztoczu. Dziwię się jak słyszę w Zamościu słowa - "po sezonie turystycznym". Zmieńmy to, przyjmując np. hasło: "Zamość czynny non stop przez 365 dni". autor / źródło: Teresa Madej dodano: 2012-10-21 przeczytano: 4574 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|