www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w czwartek, 21 listopada 2024, w 326 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Janusza, Konrada, Reginy.
Listopadowe przysłowia: W listopadzie goło w sadzie. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home > W naszym mieście


- - - - POLECAMY - - - -




Prawa konsumenta po zmianie przepisów

W dniu 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie nowa ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta, która zmienia istniejący stan prawny w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez osobę fizyczną (konsumenta) z przedsiębiorcą.

Miejski rzecznik konsumentów w Zamościu informuje o najważniejszych zmianach wprowadzonych ustawą o prawach konsumenta.

1. W zakresie umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa zmiany dotyczą:

Wydłużenia terminu na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy z 10 do 14 dni.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy najlepiej złożyć na piśmie i wysłać do przedsiębiorcy przed upływem w/w terminu. Jeśli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o przysługującym mu prawie do odstąpienia, konsument będzie mógł odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dnia uzyskania informacji o przysługującym mu uprawnieniu, ale od daty zawarcia umowy nie może upłynąć 12 miesięcy.

Poszerzenia obowiązku informacyjnego przedsiębiorcy.

Przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania konsumenta przed zawarciem umowy m.in. o głównych cechach świadczenia oraz o wszystkich kosztach jakie będzie musiał konsument ponieść w związku z zawarciem umowy, a w szczególności o obowiązku poniesienia przez kupującego kosztów zwrotu towaru w ramach odstąpienia od umowy. Kupujący ponosi koszty zwrotu towaru do sprzedawcy, a sprzedawca zwraca kupującemu zapłaconą cenę lub wpłaconą na poczet ceny zaliczkę oraz koszty przesyłki jakie kupujący poniósł za dostawę towaru, ale tylko koszty najtańszego zwykłego sposobu dostępnego w ofercie danego sprzedawcy.

Odpowiedzialności odszkodowawczej.

Jeśli konsument pomimo używania rzeczy zdecyduje się na odstąpienie od umowy w terminie 14 dni, będzie wówczas odpowiedzialny wobec sprzedawcy za zmniejszenie wartości rzeczy w związku z korzystaniem z niej w nieodpowiedni sposób. Konsument ma prawo zbadać charakter, cechy i funkcjonowanie towaru w taki sposób w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Nie może jednak używać rzeczy w sposób nieograniczony.

Odpowiedzialności za stan przesyłki.

Przedsiębiorca jako nadawca powinien w odpowiedni sposób zabezpieczyć towar przed wysyłką, aby zapewnić jej nienaruszalność w czasie podróży, ponieważ to on jest odpowiedzialny za stan przesyłki do czasu odbioru jej przez kupującego. Konsument będzie odpowiedzialny za towar dopiero od chwili otrzymania go od przewoźnika. Wyjątek będzie stanowić sytuacja, kiedy to kupujący samodzielnie wybierze i zamówi przewoźnika, bez korzystania z opcji zaproponowanych przez sprzedającego.

Obowiązku potwierdzenia na piśmie oferty przyjętej przez telefon.

Podczas rozmowy telefonicznej, w trakcie której przedsiębiorca zaproponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma on obowiązek na początku rozmowy podać cel nawiązania kontaktu oraz swoje dane identyfikacyjne lub dane podmiotu, w imieniu którego telefonuje. Jeśli konsument wyrazi wolę zawarcia umowy, to przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzić rozmówcy jej treść na papierze lub innym trwałym nośniku. Umowa będzie uważana za zawartą dopiero w momencie złożenia oświadczenia przez konsumenta na umowie w wersji papierowej lub na innym trwałym nośniku np. drogą elektroniczną lub na płycie CD.

2. W zakresie odpowiedzialności za jakość sprzedanego towaru zmiany dotyczą:

Rodzaju odpowiedzialności przedsiębiorcy.

Na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego kupujący może dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy sprzedanej oraz od gwaranta z tytułu odpowiedzialności w ramach udzielonej gwarancji.
Przedsiębiorca nie może narzucić konsumentowi podstawy prawnej w składanej przez niego reklamacji. Oznacza to, że sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji złożonej na podstawie rękojmi i wskazać, iż właściwszym sposobem dochodzenia roszczeń byłaby gwarancja. Wybór reżimu odpowiedzialności należy wyłącznie do konsumenta. Z gwarancji można dochodzić roszczeń tylko wtedy, kiedy został wydany dokument gwarancyjny. Sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu dokument gwarancyjny jeśli jest on dołączony do towaru.

Rodzaju roszczeń kierowanych do sprzedawcy w ramach rękojmi.

W ramach składania reklamacji z tytułu rękojmi konsument może żądać od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru na wolny od wad lub obniżenia ceny. Konsument może również odstąpić od umowy ale tylko wtedy gdy wada jest istotna. Jeśli konsument zażąda obniżenia ceny lub odstąpi od umowy sprzedawca będzie mógł takie żądanie zablokować poprzez niezwłoczną naprawę lub wymianę towaru. Jednak, gdy w rzeczy ponownie ujawni się wada lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady albo nie dokona wymiany, klient będzie miał prawo żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy i jego roszczenie musi być spełnione.

Wydłużenia terminu z 2 do 12 miesięcy na zawiadomienie sprzedawcy przez kupującego o stwierdzonej wadzie.

Wydłużenia terminu z 6 do 12 miesięcy funkcjonowania domniemania istnienia wady w chwili wydania towaru.

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady przez 2 lata od dnia wydania towaru, ale tylko w sytuacji jeżeli wada istniała w chwili jego wydania. Jeśli wada ujawni się w terminie 12 miesięcy od daty wydania towaru, to z mocy prawa uważa się, że wada istniała już w chwili wydania. W takiej sytuacji sprzedawca, aby uwolnić się od odpowiedzialności musi wtedy wykazać, że wada jest wynikiem nieprawidłowego zachowania konsumenta, który spowodował jej powstanie. Jeśli wada ujawni się po upływie 12 miesięcy, wówczas to na konsumencie będzie ciążył obowiązek wykazania, że wada istniała w towarze w chwili jego wydania.

Uprawnień wynikających z gwarancji.

Jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi 2 lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. W razie pozytywnego załatwienia reklamacji złożonej z tytułu gwarancji, termin gwarancji biegnie od nowa od chwili dostarczenia naprawionego lub wymienionego produktu. W przypadku dokonania wymiany pojedynczej części będącej elementem reklamowanego towaru, termin gwarancji biegnie od nowa w zakresie tej konkretnej części, która została przez gwaranta wymieniona w ramach naprawy produktu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl


autor / źródło:
dodano: 2014-12-17 przeczytano: 3238 razy.



Zobacz podobne:

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet