|
IV Przegląd Fotografii Zamojskiej: Zamość fotografikami stoi Wernisaż IV Przeglądu Fotografii Zamojskiej, organizowany przez Zamojską Grupę Fotograficzną, był okazją do wręczenia medali "Za zasługi dla fotografii polskiej". Otrzymali je: Mariusz Paweł Mazur i Grzegorz Pawlak z Lublina, Mirosław Chmiel, Stanisław Orłowski, Waldemar Siatka z Zamościa oraz prezydent Zamościa Andrzej Wnuk (10.05.).
Jak podaje Mirosław Chmiel, inicjator Przeglądu Fotografii Zamojskiej - na przegląd wpłynęło 359 zdjęć 132 autorów. Prace oceniła komisja w składzie: Mieczysław Cybulski (przewodniczący jury, afrp, afiap, zdfp, Prezes Fotoklubu RP), Stanisław Orłowski (Członek Honorowy Fotoklubu RP, Członek ZPAF), Henryk Szkutnik (Członek ZPAP), Waldemar Siatka (afrp), Mirosław Chmiel (afrp).
Za zankomite prace pod względem artystycznym miłośnikom fotografii przyznano następujące nagrody: Złoty medal Fotoklubu RP oraz nagrodę rzeczową za I miejsce dla Katarzyny Pomian za tryptyk "Staszic"; Srebrny medal Fotoklubu RP oraz nagrodę rzeczową dla Anny Kwiatkowskiej za pracę bez tytułu za zajęcie II miejsca i Brązowy medal Fotoklubu RP oraz nagrodę rzeczową dla Patrycji Hoczyk za pracę: "Portret", która zajęła III miejsce. Komisja przyznała także równorzędne wyróżnienia dla Agnieszki Bekier za pracę: "Bieszczady II" i Katarzyny Sachajko za pracę: "bez tytułu".
Na wystawie pokonkursowej w Zamojskim Domu Kultury najlepsze prace prezentują również: Tadeusz Adamczuk "Niezwykłe, gdy zapłoną" i "Wybielić mur ..."; Henryk Andrzejewski - "Misterium"; Aleksandra Baranowicz - "Guadalupe"; Agnieszka Bekier - "Bieszczady I "; Michał Bielko - "Przyjaciele" i "Samolocik"; Damian Bondyra - "Ludzie ulicy" i "Martwa natura"; Waldemar Brzyski - "I'm Dancing In The Rain"; Artur Buczyński - "bez tytułu"; Jerzy Cabaj - "Obchód pól" i "Będzie śniadanie"; Kazimierz Chmiel "Trzy tysiące"; Michał Fandysz - "Wiosenna orka"; Wiesław Jabłoński - bez tytułu; Agnieszka jakubowska -"Koniki Polskie"; Janusz Kapecki - "Gąsienica" i "Linia wody"; Wojciech Kapuściński - "Mgła" i "Świt"; Tomasz Kłębek dwie prace - bez tytułu; Aneta Konik - "Poranek nad stawami Echo"; Barbara Kotyła - "Gdzieś tam"; Klaudia Kozyra - "Wiatr"; Anna Kwiatkowska - "Statki"; Marta Lackorzyńska - "Po czerwonym dywanie"; Waldemar Leszczyński - "Nie podglądam"; Jan Litwin - "W krainie pani zimy"; Klaudia Łagowska - "Spostrzeżenie"; Ewa Marszalec - "Jest taka wieś"; Witold Miąsik - tryptyk "Dokąd iść"; Kacper Nowak - "Modlitwa" i "Narciarz";
Jerzy Odrzywolski - "Piknik historyczny I" i "Piknik historyczny II"; Alina Ostasz - "Czaple"; Grzegorz Pawlak - "Ewening"; Iryna Petrovska - "Nuda"; Agata Pop - "Królowa Śniegu"; Janusz Puławski - "Samotnia" i "Ulica Nostalgiczna"; Sebastian Pupiec - "Upadły anioł"; Małgorzata Radziejewska - "Halny" i "Jeszcze w zielone gramy"; Patrycja Rambon - "W stronę słońca"; Bogdan Rębisz - "Jesień"; Paweł Romaniuk - "Ucieczka"; Tomasz Rybczyński - bez tytułu; Marek Ryś - "Potrzeba"; Katarzyna Sachajko - bez tytułu; Elżbieta Saczuk - "Konie"; Alicja Salej - "Grays"; Wiktoria Scibilia - "Biały dzień"; Wiktoria Serafin - "Królowa Czern"; Barbara Siewień-Wszoła - "Sieją postrach - Zawadiaka" i "Sieją postrach - Niezidentyfikowany strach"; Radosław Skorwon - "Roztocze pieszo"; Wiesław Smyk - "Zamość drewniany I" i "Zamość drewniany II"; Piotr Sołoducha - "Spitfire"; Waldemar Suszyna - "Zimowy rowerzysta"; Jarosław Szafran - "Droga do lasu"; Olga Szewczuk - "Melancholia"; Mirosław Teterycz - "Kapliczka"; Justyna Wojciechowska - "Żaba"; Małgorzata Wołoszyn - "Zacisze"; Małgorzata Załuska - "Cienie"; Joanna Zaremba - "Zboża łan" i Mariusz Zub - "Portal".
Oceniając prace zgłoszone do IV Przeglądu Fotografii Zamojskiej można pokusić się o konkluzję, że fotografia artystyczna zyskuje na popularności także u bardzo młodych osób. Prezentują swoje widzenie ich otaczjącego świata. Coraz częściej też po aparat fotografczny sięgają panie, czego dowodem piątka nagrodzonych pań za prace zgłoszonego do IV PFZ. Oczywiste jest, że to aparaty robią zdjęcia, ale to jego autor decyduje o tym, co i jak zostanie sfotografowane. Liczy się pomysł i ta jedna, często niepowtarzalna chwila.
- Regulamin IV Przeglądu Fotografii Zamojskiej dopuszczał dowolny temat pracy. I trudno jest porównywać do siebie prace. Decydowały kryteria artystyczne, sposób podejścia do tematu i jego ujęcie, kompozycja i jakość techniczna tych prac. Komisja podczas pierwszej selekcji odrzuciła sto prac nie spełniających warunków regulaminu. Na wystawie pokazujemy 80 prac 60 autorów. Te prace znalazły się także w specjalnie wydanym katalogu - mówi Mirosław Chmiel.
Jak uzupełnia - celem Przeglądu Fotografii Zamojskiej jest integracja środowiska fotograficznego Zamościa. Organizatorom najbardziej zależy na udziale młodzieży. To właśnie im ZGF dedykuje zajęcia z fotografii artystycznej, która jest bardziej interesująca i cenniejsza niż najlepsze selfie. Dzisiaj jest zdecydowanie łatwiej pasjonować się fotografią, ponieważ aparaty dobrej klasy stały się bardziej dostępne, także te w telefonach komórkowych.
Sto lat temu markowe aparaty fotograficzne były w posiadaniu tylko właścicieli zakładów fotograficznych zajmujących się fotografią zawodową. W Polsce 100 lat temu produkowano doskonałe aparaty. W czasach funkcjonowania Pewexów zachodnie aparaty można było zakupić za bony lub dolary, choć nie zawsze. Popularne były produkcji radzieckiej. W XX wieku człowiek z aparatem fotograficznym wzbudzał duże zainteresowanie, ponieważ aparaty były bardzo kosztowne - o czym można się dowiedzieć w Muzeum Fotografii Adama Gąsianowskiego.
Mirosław Chmiel pierwsze przeglądy fotografii organizował w l. 70 XX wieku. Pracował wówczas w Wojewódzkim Domu Kultury. Po latach, wraz z Zamojską Grupą Fotograficzną, nawiązał do tej pięknej tradycji i reaktywował Przeglądy Fotografii Zamojskiej. To już piąty rok działalności i piąty sezon wystawienniczy bardzo aktywnie działającej Zamojskiej Grupy Fotograficznej - 12 wystaw fotografii w 2017 r. Bieżący rok zapowiada się u fotografików równie interesująco i równie efektywnie.
Podczas wernisażu wystawy IV Przeglądu Fotografii Zamojskiej, organizowanego przez działającą przy Zamojskim Domu Kultury Zamojską Grupę Fotograficzną, miała miejsce wyjatkowa uroczystość, na którą przybył wybitny fotografik Mieczysław Cybulski, prezes Fotoklubu RP. Z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości wręczono medale "Za zasługi dla fotografii polskiej". Otrzymali je uznani i zasłużeni fotograficy: Mariusz Paweł Mazur i Grzegorz Pawlak z Lublina, zamościanie Mirosław Chmiel, Stanisław Orłowski, Waldemar Siatka oraz Andrzej Wnuk, prezydent miasta Zamość "za pomoc i upowszechnianie fotografii artystycznej".
- Prezydent Andrzej Wnuk jest bardzo przyjazny dla środowiska fotografików, czego dowodem jest działalność Zamojskiej Grupy Fotograficznej i organizacja IV Przeglądu Fotografii Zamojskiej - mówi Mirosław Chmiel. Jak podkreśla prezes ZGF - środki finansowe na utrzymanie galerii fotografii oraz jej wyposażenie pochodzą z puli Miasta Zamościa. Takie galerie działają w Ratuszu, Zamojskim Domu Kultury i rozpoczynająca swoją działalność galeria fotografii w Nadszańcu, na którą zaadoptuje się długie korytarze. Już 25 maja br. zostanie tam pokazana wystawa zdjęć Mirosława Chmiela "Szturm Twierdzy Zamość".
Można pokusić się o stwierdzenie, że Zamość nie tylko starą fotografią stoi, którą profesjonalnie i z ogromną pasją pokazuje zamościanom i turystom Adam Gąsianowski. Udział w wernisażu wystawy IV Przeglądu Fotografii Zamojskiej Mieczysława Cybulskiego, prezesa Fotoklubu RP, który jest założycielem Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej (1995) oraz założycielem i prezesem Fundacji "Fotografia dla Przyszłości" (1990) jest dowodem na uznanie twórczości i działalności naszych zamojskich fotografików.
autor / źródło: Teresa Madej dodano: 2018-05-16 przeczytano: 9426 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|