www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w niedzielę, 24 listopada 2024, w 329 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Flory, Emmy, Pęcisława.
Listopadowe przysłowia: W listopadzie grzmi, rolnik dobrze śpi. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home > Sport


- - - - POLECAMY - - - -




Kolejowe 500+ czy rzeczywista zmiana?

Niedawno kraj żył konwencją Prawa i Sprawiedliwości, w trakcie której prezes tej partii ogłosił, że Polska ma się świetnie i można Naród obsypać prezentami. Tedy jednym obiecał 500+ również na pierwsze dziecko, innym "trzynastkę" w równej wysokości (w tym także tym, którzy dostają emeryturę wartą tyle, co zgrzewka wody mineralnej - teraz się władza głowi co z tym zrobić), jeszcze innym zwolnienie z podatku, a całemu krajowi przywrócenie połączeń autobusowych tam, gdzie zostały zlikwidowane. I choć nie wiem na ile można z tym wydarzeniem łączyć pismo, jakie grupa "Pociągiem do Hrubieszowa" otrzymała z Ministerstwa Infrastruktury, to intuicja podpowiada mi, że zbieżność w czasie może nie być przypadkowa.

Pismo to teoretycznie stanowi odpowiedź na zapytanie ze stycznia, w którym opisany został obecny stan rzeczy związany z kolejową komunikacją pasażerską na Zamojszczyźnie i Ziemi Hrubieszowskiej - w kontekście oczywiście niedobrej zmiany, jaka stała się ciałem w grudniu. Zamiana łącznika wagonowego na szynobus - jak wielu przewidywało - nie jest dobrym rozwiązaniem, co pokazała już praktyka. Pytaliśmy jednocześnie - jako "PdHr" - dość konkretnie o możliwości taborowe, jakie przewoźnik, czyli PKP Intercity, ma w zakresie utrzymania połączenia jako lokomotywę plus wagony. No i całkiem niespodziewanie przed kilkoma dniami przeczytaliśmy w odpowiedzi, że... resort nasz pogląd jak najbardziej podziela.

Całość dokumentu mogą Państwo przeczytać na Facebooku na stronie naszej grupy. W największym skrócie:

Po pierwsze: od 9 czerwca możliwy będzie powrót bezpośredniego pociągu IC z Hrubieszowa do Jeleniej Góry, obsługiwanego zmodernizowanymi wagonami PKP Intercity. Warunkiem jest terminowa realizacja napraw lokomotyw spalinowych SU160 przez należącą do Polskiego Funduszu Rozwoju fabrykę PESA Bydgoszcz. To oczywiście samo w sobie może wydawać się jedynie truizmem, natomiast tak się składa, że już obecnie z ilością lokomotyw SU160 będących w dyspozycji PKP Intercity jest zdecydowanie lepiej, niż było w grudniu 2018 roku. Ergo - rosną nadzieje, że podczas wakacji będzie można dojechać do naszego regionu bez konieczności dokonywania zniechęcającej przesiadki w Rzeszowie.

Po drugie: w korekcie rocznej od 9 czerwca do 2 września może zostać uruchomiony pociąg TLK z przystanku Zamość Wschód do Warszawy Zachodniej, o ile dostępność sprawnych lokomotyw spalinowych SU160 będzie się zwiększać. Byłby to łącznik do pociągu TLK "Zamoyski", który kursuje obecnie z Lublina. Byłoby naprawdę dobrze, gdyby ów TLK "Zamoyski" skomunikowałby się z IC "Hetman" Hrubieszów - Jelenia Góra na stacji w Zamościu lub Zawadzie. Pamiętać należy, że teraz z Lublina do Warszawy jedzie się pociągiem niestety długo (za sprawą kłopotów z modernizacją szlaku przez Puławy i Dęblin), przez co na samym początku to połączenie jeszcze zbyt atrakcyjne nie będzie. Jeśli jednak się utrzyma i pojawi się również w kolejnym rozkładzie jazdy, to taka alternatywa na dojazd do stolicy może być w przyszłości całkiem zachęcająca.

Brzmi to wszystko bardzo obiecująco, ale tak się składa, że nieco więcej konkretów uchyla już teraz powoli wprowadzany w wyszukiwarki internetowe rozkład jazdy na okres wakacyjny. Widać w nim, że jak dotąd nie jest zarezerwowany czas na przełączanie wagonów IC "Hetman" do IC "Chełmoński" w Rzeszowie - ergo PKP Intercity takiej opcji na poważnie wcale nie zakładało, przynajmniej do całkiem niedawna. Zakładało za to całkiem poważnie pociąg Zamość - Warszawa, aczkolwiek jego czas przejazdu do Warszawy około 5 i pół godziny oraz powrotny wynoszący około 6 godzin i kwadrans są gorsze nawet niż to, co oferowały pośpieszne w roku 2008, które traciły czas na dwa "obroty" w Zwadzie i Rejowcu oraz przełączania wagonów w Lublinie. Oczywiście to wszystko wnioski wyciągane na podstawie planów rozkładowych, które mogą zostać zmienione. Niemniej warto mieć je na uwadze, aby trafić z poprawą sytuacji tam, gdzie akurat tego najbardziej potrzebują.

Innymi słowy - prawdopodobnie nasz region może coś realnego otrzymać. Można powiedzieć, że stanie się to trochę na zasadzie kozy rabina i będzie to w pełni prawda. Należy o tym pamiętać również w kontekście wyborów, bo od grudnia "zyskaliśmy" całkiem sporą grupę rozczarowanych pasażerów, których trzeba będzie od nowa przekonać do korzystania z pociągu. Z doświadczenia wiemy, że to nie będzie łatwe, za to tym trudniejsze, jeśli nie będziemy mieli jasnego przesłania, że podobne historie już się nie pojawią.

Natomiast - zachowując w pamięci te niedobre elementy - jeśli te zapowiedzi okażą się prawdziwe, mówmy o ponownej reaktywacji kolei dalekobieżnej. Dołóżmy od siebie maksymalnie dużo, aby ten powrót był rzeczywiście udany - chociażby na miarę ubiegłorocznych wakacji, gdzie często zdarzały się dni, w których "hrubieszowska" grupa wagonów jechała do/od Rzeszowa zapełniona w 100 procentach. Warto to powtórzyć, aby ów powrót utrwalić.


autor / źródło: Robert Marchwiany
dodano: 2019-03-07 przeczytano: 11330 razy.



Zobacz podobne:
     Kolejowe nadzieje / 2020-11-26
     Zamoyski przeszedł na gumowe koła / 2020-06-18
     Na kolei zastępstwo coraz bardziej trwałe / 2020-02-28
     W ratuszu trzeba walczyć o łącznicę / 2019-05-29
     Już nad przepaścią, jeszcze przed krokiem naprzód / 2019-02-15
     Ministerstwo głupich pomysłów / 2018-07-25
     Widziały gały co brały / 2016-12-29
     Rozwiązaniem nie jest drut / 2016-07-21
     Druga inauguracja / 2016-04-13
     Znów jest szansa na Hrubieszów / 2015-10-08
     Pociągi ruszą od czerwca / 2015-03-25
     Kolejowe pytania bez odpowiedzi / 2015-01-21
     W oczekiwaniu na przełom na torach / 2014-10-30
     Wiem skąd wziąć pieniądze / 2014-08-14
     Trzeba działać / 2014-07-31
     Demontaż czas zacząć? / 2014-06-25
     Nieznacznie bliżej do sukcesu / 2014-04-10
     Jak (nie) działa KKZ / 2014-03-13
     Kolejowa Komunikacja Żałosna / 2014-03-06
     Chcą uczestniczyć w obradach Lubelskiego Zespołu Parlamentarnego / 2014-02-17

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet