www.zamosconline.pl - Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu
Zamość i Roztocze - redakcja Zamość i Roztocze - formularz kontaktowy Zamość i Roztocze - linkownia stron Zamość i Roztocze - komentarze internautów Zamość i Roztocze - reklama Zamość i Roztocze - galeria foto
Redakcja Kontakt Polecamy Komentarze Reklama Fotogaleria
Witaj w czwartek, 21 listopada 2024, w 326 dniu roku. Pamiętaj o życzeniach dla: Janusza, Konrada, Reginy.
Listopadowe przysłowia: Katarzyny dzień jaki, cały rok taki. [...]

Turystyka: Noclegi, Jedzenie, Kluby i dyskoteki, Komunikacja, Biura podróży Rozrywka: Częst. radiowe, Program TV, Kina, Tapety, e-Kartki, Puzle, Forum Służba zdrowia: Apteki, Przychodnie, Stomatologia Pozostałe: Kościoły, Bankomaty, Samorządy, Szkoły, Alfabet Twórców Zamojskich

www.zamosconline.pl Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu


\Home > Akcje i konkursy


- - - - POLECAMY - - - -




Dziecko pod specjalnym nadzorem

Większości z nas termin "pedagogika specjalna" kojarzy się wyłącznie z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie i ruchowo. Nic bardziej mylnego. Specjalną opieką coraz częściej obejmuje się też dzieci szczególnie uzdolnione i dba o to aby te wybitne jednostki mogły rozwijać swoje talenty.

Zdolni uczniowie sami rozwiązują nawet najtrudniejsze zadania, nie sprawiają problemów i nie potrzebują pomocy nauczyciela, dlatego często giną się w tłumie rówieśników. Jednak wbrew pozorom pedagodzy powinni zwracać na nich znacznie większa uwagę niż na resztę klasy. Dlatego w tym roku szkolnym do placówek edukacyjnych został wprowadzony obowiązek stworzenia opieki psychologiczno- pedagogicznej. Ma on gwarantować uczniom ze specjalnymi potrzebami, także tym szczególnie uzdolnionym, dodatkową uwagę i opiekę nauczycieli.

Uczeń uczniowi nie równy

Szkoły zmagają się z różnymi problemami i zjawiskami patologicznymi. Uczniowie pochodzą z odmiennych środowisk, dlatego lista zaburzeń, schorzeń i nieprzystosowań, z jakimi na co dzień musi radzić sobie nauczyciel jest bardzo długa. - Uwaga pedagoga, który chce zrealizować program częściej koncentruje się na dzieciach z problemami, słabiej radzącymi sobie w nauce - mówi dr Justyna Leszka, Dziekan Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. - Zapomina on wtedy o potrzebach tych najzdolniejszych dzieci, a wiele talentów niestety ma to do siebie, że w porę niezauważone przepadają. Dlatego każda szkoła powinna opracować program pracy z najwybitniejszymi uczniami. W takiej sytuacji niezbędny jest pedagog specjalny, który wie jak postępować w takich przypadkach i jak rozwijać zdolności najlepszych uczniów - dodaje. Dlatego w tym roku szkolnym weszło w życie rozporządzenie o organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, w gimnazjach, szkołach specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych i placówkach. Działania w jego zakresie mają wspierać uczniów i umożliwić ich rozwój.

Nie tylko dla najlepszych

Osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy pedagoga specjalnego w szkole są wszyscy uczniowie, którzy wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe czy edukacyjne. Przepis ten kładzie więc taki sam nacisk na edukację uczniów słabszych, z problemami, jak i tych zdolnych z dużymi możliwościami rozwoju. Dlatego rozporządzenie to powinno między innymi zachęcić placówki edukacyjne do inwestycji w najlepszych uczniów. - Aby taka pomoc była skuteczna, należy najpierw rozpoznać potrzeby ucznia, a następnie jak najlepiej je zaspokoić, organizując dla niego odpowiednie formy wsparcia, które rzeczywiście przyniosą zamierzone efekty - mówi dr Justyna Leszka, Dziekan Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. - Takie rozpoznanie to pierwszy krok do stworzenia zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów, który będzie prowadził zajęcia z danym uczniem - dodaje.

Istnieje wiele różnych sposobów rozpoznania osób z nieprzeciętnymi uzdolnieniami. Służą do tego testy, opracowane przez pedagogów specjalnych i psychologów. Należy zbadać nie tylko poziom inteligencji ucznia, ale także uzdolnienia i osobowość dziecka. Należy również je obserwować i przyglądać się jego procesowi rozwoju, analizować osiągnięcia szkolne. Dzięki takim skoordynowanym działaniom może coraz mniej talentów i małych geniuszy będzie przepadać w polskim systemie oświaty.

Wielu nauczycieli uważa, że uczeń zdolny to ten, który dobrze się uczy i ma dobre stopnie. Zdarza się jednak również tak, że uczniowie wybitnie uzdolnieni sprawiają problemy, a ich stopnie to nie same piątki. Winny temu może być niewłaściwy programu nauczania szkolnego, osobowość lub sytuacja domowa ucznia. Dlatego praca z zdolnym młodym człowiekiem jest równie trudna jak z uczniem niepełnosprawnym i wymaga zaangażowania szczególnego pedagoga - pedagoga specjalnego.


autor / źródło: az
dodano: 2012-01-19 przeczytano: 3073 razy.



Zobacz podobne:

Warto przeczytać:









- - - - POLECAMY - - - -




Zamość i Roztocze - wiadomości z regionu - Twoje źródło informacji

Wykorzystanie materiałów (tekstów, zdjęć) zamieszczonych na stronach www.zamosconline.pl wymaga zgody redakcji portalu!

Domeny na sprzedaż: krasnobrod.net, wdzydze.net, borsk.net, kredki.com, ciuchland.pl, bobasy.net, naRoztocze.pl, dzieraznia.pl
Projektowanie stron internetowych, kontakt: www.vdm.pl, tel. 604 54 80 50, biuro@vdm.pl
Startuj z nami   Dodaj do ulubionych
Copyright © 2006 by Zamość onLine All rights reserved.        Polityka prywatności i RODO Val de Mar Systemy Komputerowe --> strony internetowe, hosting, programowanie, bazy danych, edukacja, internet