|
Nagrodzono i wystawiono prace VI Przeglądu Fotografii ZamojskiejW VI Przeglądzie Fotografii Zamojskiej wzięło udział 132 autorów, którzy nadesłali 375 zdjęć. Na wystawę zakwalifikowano 77 prac 65 autorów. Złotym medalem Fotoklubu RP nagrodzono Waldemara Kasprowicza za pracę "Szczęście". Wystawę można oglądać w Książnicy Zamojskiej (7.08.).
Organizatorami VI Przeglądu Fotografii Zamojskiej byli: Zamojska Grupa Fotograficzna GT, Stowarzyszenie Kultura dla Zamościa, Zamojski Dom Kultury i Książnica Zamojska im. Stanisława Kostki Zamoyskiego. Przedsięwzięcie obywa się pod patronatem honorowym: Prezydenta Miasta Zamość Andrzeja Wnuka i Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców.
"Fotografia nie jest związana z patrzeniem, lecz z czuciem. Jeżeli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz, nigdy nie uda ci się sprawić, aby ludzie patrząc na twoje zdjęcia, cokolwiek odczuwali" - powiedział Don McCullin. Słowa pierwszego w historii fotoreportera odznaczonego Orderem Imperium Brytyjskiego, który tworzy niemal wyłącznie w medium czarno-białym - przywołali w katalogu do wystawy organizatorzy VI PFZ.
Na VI Przegląd Fotografii Zamojskiej 132 autorów nadesłało 375 zdjęć. Warunki regulaminu spełniało 266 zdjęć przysłanych przez 99 autorów. Jury VI Przeglądu Fotografii Zamojskiej w składzie: Stanisław Orłowski - przewodniczący Jury, członek Honorowy Fotoklubu RP, Członek ZPAF; Henryk Szkutnik - Członek ZPAP; Waldemar Siatka - AFRP; Mirosław Chmiel - AFRP, komisarz VI Przeglądu Fotografii Zamojskiej, po zapoznaniu się z pracami zgłoszonymi na VI Przegląd Fotografii Zamojskiej postanowiło przyznać następujące nagrody: I nagroda: Złoty medal Fotoklubu RP oraz nagroda rzeczowa dla Waldemara Kasprowicza za pracę "Szczęście"; II nagroda: Srebrny medal Fotoklubu RP oraz nagroda rzeczowa dla Pawła Ferenca za pracę "Rowerzysta"; III nagroda: Brązowy medal Fotoklubu RP oraz nagroda rzeczowa dla Ryszarda Gołębiowskiego za pracę "Krzyk ciszy". Przyznano również równorzędne wyróżnienia dla: Kacpra Nowaka za pracę "Zamieć"; Tomasza Okoniewskiego za tryptyk "Bohaterowie wypału - Zbyszek, Karol, Olek" i Andrzeja Kosikowskiego za tryptyk "Cementownia Rejowiec".
Wręczenia medali, nagród i wyróżnień dokonali: Mieczysław Cybulski, artysta fotografik (AFRP, AFIAP), prezes Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, Stanisław Orłowski, członek Honorowy Fotoklubu RP, Mirosław Chmiel, członek rzeczywisty i Artysta Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej, prezes Zamojskiej Grupy Fotograficznej GT, komisarz VI Przeglądu Fotografii Zamojskiej oraz Halina Zielińska, zastępca dyrektora Książnicy Zamojskiej im. Stanisława Kostki Zamoyskiego w Zamościu oraz Piotr Orzechowski, dyrektor Wydziału Kultury i Sportu UM Zamość.
- Na wystawę, prezentowaną w Książnicy Zamojskiej, zakwalifikowaliśmy 77 prac 65 autorów. Jury z satysfakcją stwierdziło wysoki poziom nadesłanych prac. Gratuluję laureatom i uczestnikom przeglądu. Dziękuję również sponsorom wydarzenia, którymi byli: Redakcja Tygodnika Zamojskiego, Euro-Car Zamość, Hotel Zamojski, MZK Zamość, Księgarnia Leśmiana, Foto Agfa - powiedział Mirosław Chmiel, organizator i komisarz VI Przeglądu Fotografii Zamojskiej.
Prawdziwą niespodziankę zgotował Mirosławowi Chmielowi Mieczysław Cybulski, prezes Fotoklubu RP. Mianowicie, odznaczył prezesa Zamojskiej Grupy Fotograficznej GT Medalem złotym "Za Zasługi dla Rozwoju Twórczości Fotograficznej". Odznaczenie jest uznaniem stanowiącym gratyfikację dla osób, które fotograficzną twórczością artystyczną, działalnością na niwie fotografii oraz pracą na rzecz fotografii - przyczyniły się do rozwoju fotografii oraz rozwoju sztuki fotograficznej w Polsce. Medal jest przyznawany decyzją Kapituły Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej - z inicjatywy własnej bądź na wniosek innych osób, związanych z polską fotografią. Do przyznanego medalu dołączono akt nadania odznaczenia oraz legitymację. Należy podkreślić, iż poza Mirosławem Chmielem, tym zaszczytnym odznaczeniem, które na awersie przedstawia imię i nazwisko odznaczonego oraz numer ewidencyjny odznaczenia, może poszczycić się jedynie dwadzieścia innych osób w Polsce.
Na wystawie pokonkursowej w galerii Książnicy Zamojskiej można podziwiać niezwykłe fotografie, które wzbudziły ogromne zainteresowanie i dyskusje oglądających. Prezentują je: Tadeusz Adamczuk - "Maj zakochanych"; Aleksandra Baranowicz - "Applest reakcja"; Maciej Bojar - "Covid(zisz)"; Ewa Brodziak - "Composition"; Bogdan Cabaj - "Portret sentymentalny"; Andrzej Chroń - "Wschód"; Klaudia Cinner - "Morskie Oko"; Janek Cios - "Poczajówka"; Aleksandra Ciuraszkiewicz - "Chmury jak góry"; Wiktoria Czapka - "Siostra"; Natalia Dzheruk - "Azure"; Jakub Dziuba - "Babie"; Mariusz Farion - "Stolpen"; Paweł Ferenc - "Siostry"; Urszula Ferenc - "Brzeziniak"; Beata Smół-Gałan - "Krynickie impresje" i "Listopadowe impresje"; Elżbieta Gnyp - "Oczekiwanie"; Ryszard Gołębiowski - "Strefa ciszy"; Rafał Górski - "Bauernhof"; Anna Hnidiuk - "Handlarz z Rantepao"; Patrycja Hoczyk - "O czym marzę"; Wiesław Jabłoński - "Łoś"; Agnieszka Jakubowska - "Pani Mario"; Sławomir Jaszczołt- bez tytułu; Janusz Kapecki - "Pola"; Sylwia Karwowska - "Horyzont"; Amelia Komar - "Odpoczynek przy zachodzie słońca"; Daria Kurdylewska - "Pajęcza sieć"; Krystyna Kot - "Sahara"; Marta Krawczyk - "Wiatrem malowane"; Małgorzata Kryk - "Upływ czasu"; Anna Kwiatkowska - "Jak może mi brakować czegoś, czego nigdy nie miałem"; Marta Lackorzyńska-Szerafin - "Stop Brexit"; Jan Litwin - "Foty z ulicy"; Krzysztof Madej - "W stronę Tarnicy"; Magdalena Michnowicz - "Stylle"; Serhii Miroshnyk - "Morning gymnastics"; Tomasz Momot - "Wschód"; Anna Monastyrska - "Trzcina"; Marek Nasiadka - "Rozmowa w kruchcie"; Kacper Nowak - "Wigilia"; Rafał Nowak - "Jeniec"; Beata Nowakowska - "Gdzieś pomiędzy" i "Przed świtem"; Alina Ostasz - "Industrial" i bez tytułu; Jakub Owczarek - "Tunel"; Grzegorz Pawlak - "Wśród nas"; Sebastian Piórek - "Długa droga do domu"; Agata Pop - "Jesienny portret"; Bogusław Pupiec - "Ulotność"; Małgorzata Radziejewska - "Wpadłem w kadr na Zawracie"; Bogdan Rębisz - "Susza"; Robert Rusinek - "Krzesła"; Marek Ryś - "Fuzja"; Marcin Rzonca - "Walking Away"; Katarzyna Sachajko - "Roztoczańskie dywany"; Agnieszka Tomiczek - "Wypał drewna w Bieszczadach" i "Cerkiew w Radrużu"; Inka Wieczeńska - "Eksplozja"; Witold Wierzbanowski - "Oprócz błękitnego nieba"; Leszek Wygachiewicz - "Pierwszy przymrozek"; Joanna Zaremba - "Razem raźniej"; Czesław Zdanowicz - "Murale" i Mariusz Zub - "Poranne mgły".
Po wręczeniu medali, nagród i wyróżnień oraz otwarciu wystawy, odbyło się spotkanie autorskie z Mieczysławem Cybulskim. Operator filmowy, artysta fotografik, prezes Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej opowiedział o swojej przygodzie z fotografią. Jak powiedział, okupację spędził w Zamościu, z którego wyjechał dopiero po wyzwoleniu. We wspomnieniach przywołał obrazy z okupowanego przez Niemców Zamościa - ślady martyrologii mieszkańców Zamościa i Zamojszczyzny na Rotundzie, ucieczkę w popłochu wojsk niemieckich przed wkroczeniem do miasta Armii Czerwonej i Armii Krajowej w lipcu 1944 roku, którzy porzucili wojskowy sprzęt i nawet swoich rannych.
Mieczysław Cybulski jest założycielem Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej, w którym od jego powstania (1995) pełni funkcję prezesa Zarządu i sekretarza Kapituły. Założyciel (1990) i prezes Fundacji "Fotografia dla Przyszłości". Jest członkiem honorowym Towarzystwa Fotograficznego im. Edmunda Osterloffa w Radomsku, członkiem honorowym Lubelskiego Towarzystwa Fotograficznego im. Edwarda Hartwiga. W latach 1978-1996 był członkiem rzeczywistym i honorowym Związku Polskich Artystów Fotografików, gdzie pełnił przez 12 lat funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego. W 1996 wystąpił ze ZPAF. Został wyróżniony wieloma odznaczeniami wojennymi za czynny udział w Narodowych Siłach Zbrojnych i Polskiej Organizacji Podziemnej "Wyzwolenie" w latach 1946-1955.
Swoją działalność fotograficzną rozpoczął w 1953 w Polskim Towarzystwie Fotograficznym w Warszawie. Był uczniem artystów fotografików i teoretyków sztuki fotograficznej: Mariana Szulca, Witolda Dederki, Jana Sunderlanda, Zbigniewa Dłubaka. W roku 1970 otrzymał dyplom wyższego wykształcenia w dziedzinie filmu i fotografii. Jest operatorem filmowym, fotografikiem oraz instruktorem fotografii i filmu kategorii "specjalnej" nadanej przez Ministra Kultury i Sztuki. Zajmował również wiele funkcji w innych organizacjach fotograficznych i filmowych: prezesa Klubu Fotograficzno-Filmowego "Kontury", przewodniczącego Klubu Instruktorów Fotografii i Filmu. Był założycielem grupy twórczej "Fakt".
Zainicjował powołanie przez Ministra Kultury i Sztuki, Wyższego Studium Fotografii w Warszawie, którego ukończenie zostało uznane za wyższe wykształcenie w dziedzinie fotografii po raz pierwszy w Polsce. Był i jest nadal wykładowcą w Studium Form Fotograficznych, Wyższym Studium Fotografii i Obrazowania oraz na kursach kwalifikacyjnych. Od kilkunastu lat jest Jurorem konkursów fotograficznych zarówno krajowych jak i międzynarodowych. Jest rzeczoznawcą do spraw fotografii powołanym przez Ministra Kultury i Sztuki. Za swoją twórczą pracę otrzymał tytuł Artiste FIAP Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (AFIAP).
Brał udział w wielu wystawach fotograficznych w kraju i za granicą. Autor wystaw indywidualnych m.in.: "Barwografia 1", "Zbliżenia", "Barwa i obraz", "Perspektywa widzenia", "Warszawki Wrzesień", "Plamy błękitu cz. 1". Był także autorem wystaw fotograficznych na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych eksponowanych w wielu krajach. Autor działań i akcji pozagaleryjnych m.in. "Polskie dziewczyny", "Portret dla Ewy", "Spojrzenie dziecka", "Koncerty", "Odkrywanie", "Portret Warszawiaków", "Jeden dzień Warszawy", "Portret Warszawianki", "Fotografia dla Przyszłości", "Jeden dzień z życia Warszawy", "Portret Rodzinny Warszawiaków" i inne.
Wykonuje swoje prace we wszystkich technikach fotograficznych. Szczególnie interesują go techniki specjalne, holografia. Tematyka prac Mieczysława Cybulskiego to akt, portret w krajobrazie, krajobraz i inne. Podczas spotkania autorskiego jego bohater zaprezentował swoje pierwsze fotografie pokazujące zrujnowaną Warszawę, a także zdjęcia zrobione już współcześnie.
- Moje zainteresowania, to trwałość zapisów fotograficznych, które mogą być przekazane przyszłym pokoleniom do obejrzenia za kilkaset lub za kilka tysięcy lat. Dokonania zostały poczynione w latach osiemdziesiątych i przygotowywane obecnie. Dotychczas przesłano trzy pojemniki z fotografiami, a ich trwałość gwarantuje, że mogą zachować zapis do odległych czasów. Rozpocząłem akcję w Galerii Fot-Medium-Art we Wrocławiu w 1986 roku, pn. "Fotografie dla Przyszłości", a obecnie pod taką nazwą działa fundacja - podkreślił Mieczysław Cybulski.autor / źródło: redakcja dodano: 2020-08-12 przeczytano: 15229 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|