|
33. Zamojskie Dni Muzyki: O miłości symfonicznieDoskonały koncert, podtrzymujący tradycje Zamojskich Dni Muzyki, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Tadeusza Wicherka oraz solistów - Doroty Szczepańskiej i Filipa Szczepańskiego odbył się w Katedrze Zamojskiej (7.10.).
Muzyczną ucztę rozpoczęło Preludium do baletu Sylwia - Leo Delibesa. - To walc oparty treściowo o "Burzę" Szekspira. Muzyka energetyczna i zapewne podobała się wszystkim - mówił z nadzieją, ale i przekonaniem w głosie po znakomitym wykonaniu utworu - dyrygent Tadeusz Wicherek. Jak zaznaczył dyrektor i dyrygent Orkiestry - palmę pierwszeństwa opowiadania o muzyce pozostawia nieobecnej Małgorzacie Dybowskiej, która robi to znakomicie, a sam Wicherek z dużym zainteresowaniem słucha jej niezwykłych muzycznych opowieści. Zapewnił słuchaczy, że otrzymają olbrzymią dawkę muzyki. Przyrzekł, że swoje wystąpienia ograniczy do zapowiedzi utworów.
Do udziału w koncercie zaproszono solistów, absolwentów Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Dorotę i Filipa Szczepańskich, czyli sopran i baryton, którzy wielokrotnie śpiewali w Teatrze Wielkim, Warszawskiej Operze Kameralnej i za granicami naszego kraju.
Dwie arie ze Stabat Mater: Cuius animam gementem, Vidit suum G. B. Pergolesiego znakomicie wykonała Dorota Szczepańska. Pochodzący z Lubaczowa Filip Szczepański zaprezentował się również okazale w utworze G. Giordani'ego - Arietta "Caro mio ben". Następnie mogliśmy wysłuchać utworu Jerzego Fryderyka Haendela - Arioso Dank sei Dir Herr. Przebój, piękna kompozycja, rozpowszechniona przede wszystkim przez Barbarę Streisand, która śpiewała to na swojej płycie klasycznej - tym razem w wersji orkiestrowej. Na trąbce popisowo zagrał Bartosz Skóra, na skrzypcach - niezrównany Piotr Redeł.
Później - Aria Kserksesa "Ombra mai fuâ G. F. Händela z Opery KSERKSES (XERXSES) w wykonaniu Filipa Szczepańskiego. Tego samego kompozytora wielki przebój z Oratorium "Mesjasz" (MESSIAH) - G. F. Händela - Rejoice Greatly w perfekcyjnym wykonaniu Doroty Szczepańskiej.
Kolej na dwie arie z Oratorium Józefa Haydna "Pory Roku". Najpierw aria basowa, a później sopranowa, czyli Oratorium DIE JAHRESZEITEN - Aria Hanny "Welche Labung" i Aria Szymona "Schon eilet froh der Ackersmann". Przed zgromadzoną publicznością zaprezentowali się oboje soliści.
W programie koncertu także słynne Medytacje z Opery Thais Juliusza Masseneta. Na skrzypcach solo - koncertmistrz Piotr Redeł. To wykonanie rewelacyjne, godne zakochania się. Piotr Redeł, koncertmistrz "Namysłowiaków" - to jeden z lepszych "transferów muzycznych" XXI wieku.
- Prezentujemy dzisiaj różnorodna muzykę, ale te wszystkie utwory łączy jedna uroczystość - często są grywane na ślubach. Jest to piękna, wspaniała muzyka o miłości. I zdarzył się mały wyjątek - zauważył dyrygent Wicherek. Zaprezentowano utwór 11 letniego młodzieńca, Wolfganga Amadeusza Mozarta. Była to opera "O powinności pierwszego przykazania" - Opera DIE SCHULDIGKEIT - Aria Weltgeist "Hat der schöpfer dieses Leben". - W operze występują trzy ważne postacie: miłość, miłosierdzie i duch świata. Dwie pierwsze mówią o pobożności, o oddaniu duchowi chrześcijaństwa. Natomiast pojawia się duch świata, który namawia do uciech, do picia, używania innych przyjemności - tak dyrygent zapowiedział kolejny utwór. To wszystko wyśpiewała Dorota Szczepańska z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego pod batutą Tadeusza Wicherka. "Pozostaw smutki, baw się" to główne przesłanie kompozycji Mozarta.
Znakomite Arioso F. Mendelssohna Bartholdy - Oratorium ELIASZ - Aria Eliasza "Ja, es sollen wohl Berge.." to zasługa śpiewu Filipa Szczepańskiego i gry "Namysłowiaków". Przepiękne solo na oboju było udziałem Janusza Puławskiego. Kolejna kompozycja, chyba jeszcze bardziej okazała niż poprzednie - utwór i wykonanie - Intermezzo Symphonico z Opery Cavaleria Rusticana Mascagniego w wydaniu Orkiestry Symfonicznej. Było pięknie i tak pozostało już do finału.
Arię basową Gott sei mir gnädig" (Nr 18) z Oratorium PAULUS F. Mendelssohna Bartholdy wykonał Filip Szczepański. Następnie duet - Dorota i Filip Szczepańscy zaprezentowali przepiękną pieśń C. Francka Panis Angelicus. Słynne Ave Maria Franciszka Schuberta mogliśmy wysłuchać w niezwykłym wykonaniu utalentowanej Doroty Szczepańskiej.
Na zakończenie błyskotliwego koncertu - kompozycja z 1937 r. Williama Waltona - Marsz Koronacyjny (Crown Imperial). - Uroczysta aura wokół utworu, królowa, ubrana w długi płaszcz idzie do ołtarza, a w pewnym momencie kompozytor zakomponował leciutkie zwolnienie kroków królowej, tak, jakby ktoś przydepnął jej płaszcz. Królowa musi zwolnić, i to dwukrotnie. To wspaniałe kompozytorskie chwyty, które potęgują efekt tego wspaniałego Marsza - zauważył jeszcze przed wykonaniem utworu - dyrygent Tadeusz Wicherek. A potem Marsz Koronacyjny wybrzmiał z całą siłą - niezwykły utwór i bezsprzecznie rewelacyjne, mistrzowskie jego wykonanie przez "Namysłowiaków". A na bis - oczywiście fragment imponującego Marsza Koronacyjnego.
Program koncertu z okazji 33. edycji Zamojskich Dni Muzyki to przede wszystkim utwory o miłości - podkreślił Tadeusz Wicherek. Dyrygent dodał, że każda kolejna kompozycja będzie piękniejsza od poprzedniej. Należy przyznać, że w tym stwierdzeniu nie było słowa przesady. Śliczne utwory i wirtuozeria wykonania w każdym calu. Miło było popatrzeć także na gratulacje jakie składali sobie nawzajem muzycy zadowoleni z koncertu i reakcji publiczności.
Dyrektor Tadeusz Wicherek zapraszał na kolejne koncerty "Namysłowiaków", również na Koncert w Lubaczowie, w dn. 14 października br., z podobnym programem, także z udziałem solistów i dzieci.
* * *
Jak przyznali po koncercie Dorota i Filip Szczepańscy - do udziału w niedzielnym koncercie zaprosił ich Tadeusz Wicherek. Soliści znakomicie czują się w zaprezentowanym repertuarze - oratoria, opery, muzyka baroku i z początku klasycyzmu. Ulubionym repertuarem Filipa Szczepańskiego jest repertuar operowy. Pani Dorota częściej śpiewa muzykę oratoryjną, choć jest śpiewaczką stricte operową. Program koncertu opracowano wspólnie z dyrygentem Tadeuszem Wicherkiem - miał być przyjemny dla ucha, ale i wymagający.
Dorota Szczepańska pochodzi z Warszawy. Edukację muzyczną rozpoczęła grając na gitarze klasycznej. W 2005 roku ukończyła I i II stopień szkoły muzycznej a w 2010 z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Małgorzaty Marczewskiej. W 2007 roku zdobyła I Wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną za Wyjątkowe Predyspozycje Estradowe w II Konkursie "Złote Głosy Mazowsza", a także została laureatką statuetki "Złoty Słowik Belcanto 2007" na Festiwalu w Nałęczowie. Na scenie pojawiła się jako Maddalena w oratorium La Resurrezione G.F. Haendla, Anna w operze Bunt Żaków T. Szeligowskiego, Clarice w operze L'amante di tutte B. Galuppiego, Hanne w oratorium Pory roku J. Haydna. Ma w swoim dorobku artystycznym również wiele koncertów i festiwali operowych. Czynnie współpracuje z Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego. Koncertuje za granicą, najczęściej w Niemczech.
* * *
Filip Szczepański z Lubaczowa to 26-letni absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy śpiewu solowego prof. Ryszarda Cieśli. Jak powiedział - to nie były jego plany z czasów liceum, raczej myślał o studiach teleinformatycznych na Politechnice we Wrocławiu. Wtedy zadał sobie pytanie - co lubi robić? Przeszedł przez tygodniowe egzaminy i został przyjęty. To oznaczało, że powinien śpiewać. Edukację muzyczną rozpoczął od gry na fortepianie w PSM I st. w Lubaczowie. Potem nie bardzo chciał ćwiczyć i grać. Teraz nie wyobraża sobie życia bez muzyki.
W swoim dorobku artystycznym ma wiele spektakli i koncertów w kraju i za granicą m.in. wcielił się w postać Motla z musicalu "Skrzypek na dachu", śpiewając u boku solistów Opery Narodowej. W "Zemście Nietoperza" J. Straussa ukazał się jako Dr. Blind, a w "Il mondo della luna" J.Haydna jako Ernesto, na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w teatrze w Monachium, pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego. Odniósł duży sukces w roli Papagena w operze "Czarodziejski Flet" W. A. Mozarta. W 2007 r. wystąpił w koncercie, a później w operze "Die Geisterinsel" J.F. Reichardt'a jako Oronzio, której premiera i spektakle odbyły się w Schlosstheater w Rheinsbergu. W 2009 r. wziął udział w projekcie finansowanym przez Unię Europejską "Haydn w Euroregionie Nysa", w którym wykonał partię Simona z oratorium Haydna "Pory Roku". W tym samym roku wykonał patriotyczne pieśni u boku znakomitego polskiego artysty Włodzimierza Korcza oraz Alicji Majewskiej, zyskując uznanie publiczności i kompozytora. W planach Państwa Szczepańskich projekty muzyczne za granicą.
autor / źródło: Teresa Madej dodano: 2012-10-10 przeczytano: 14517 razy.
Zobacz podobne:
Warto przeczytać:
|
|
|
|